We hebben Frankrijk bereikt - Reisverslag uit Boulogne-sur-Mer, Frankrijk van Cynthia hest - WaarBenJij.nu We hebben Frankrijk bereikt - Reisverslag uit Boulogne-sur-Mer, Frankrijk van Cynthia hest - WaarBenJij.nu

We hebben Frankrijk bereikt

Door: cynthiavanhest

Blijf op de hoogte en volg Cynthia

07 Juli 2012 | Frankrijk, Boulogne-sur-Mer

Donderdag 4 juli

Dit keer liep om 6 uur de wekker af.
Als het een goede wind zou zijn hadden we grootste plannen om eventueel naar Boulogne door te varen, dan zouden we pas weer in de avond daar aankomen.
Maar helaas toen we op zee waren was er geen spatje wind.
Motor aan in de hoop dat de beloofde wind nog zou komen.
Twee uur later nog niets, ondertussen was het aardig mistig geworden ook de voorspelling dat er weer onweer aan zou komen en nog steeds geen wind besloten we Nieuwpoort in te gaan. Dat was dus twee uur later.
We hadden vakantie en geen haast dus dan was het moto niet gaan motoren als het niet echt nodig was. Dus om half 10 lagen we al weer aan de steiger. Geen mens te bekennen zo ook de rest van de dag. Wat een rust, niet echt gezellig dus.
Ondertussen was de zon gaan schijnen en haalde we onze slaap in de kuip in.
Smiddags naar het centrum gewandeld, ook al zo rustig, de Belgen hadden net siesta. Op het terras in de zon een Belgs biertje gedronken en terug gewandeld.
Nog steeds geen volk op de steiger of de bootjes.
Om 5 uur ging het dan toch onweren en er viel veel regen. Dus nu dan toch maar en regentent opgezet.
De rest van de avond gevist zonder resultaat.

Vrijdag 5 juli

Weer een uurtje eerder op, want hopelijk ging het nu wel lukken om Boulogne te halen.
De hele nacht flink geregend.
Het waaide stevig toen we op stonden.
Ik had berekend, dat wilde er bij Calais nog stroom mee hebben we om 5 uur moesten vertrekken. Maar dan moesten we in het donker weg en dat vond Cor niet zo’n fijn idee dus het werd 5 uur de wekker en om kwart voor 6 waren we de haven uit.
ZW 5, op de kop dus, en flinke regen. De eerste twee uur gekruist. Het ging redelijk snel omdat het zo stevig waaide. We hadden er al een rif ingezet. Ook het voorzeil werd maar half uitgedraaid. We liepen ca 6 knopen tegen stroom in.

Na 2 uur zwakte de wind af en werd de koers bezeilbaar. We kregen stroom mee en liepen nu nog tussen de 6 en 8 knopen snelheid. Dus beter konden we het ons niet wensen, behalve dat het nog steeds regende. We werden ook koud.
13.00 uur kwamen we bij Calais precies vlg plan, maar een half uur later draaide de stroom en binnen het half uur hadden we stroom tegen. Balen.
Ook de wind ging weer tegen zitten en naar windkracht 5 , de motor aan en nog kwamen we niet meer dan 2,5 knopen vooruit.
Dat zou laat worden vanavond, hadden we toch dat uurtje maar eerder opgestaan, uiteindelijk scheelt dat uren. Want de stroom bij Calais is 3 knopen mee of tegen.
We dachten er over terug te gaan naar Calais maar we hadden geen zin om morgen weer vroeg ons bed uit te gaan, dus we besloten een paar uurtjes te ankeren vlak onder de kust. Ook weer een nieuwe ervaring. Er werd gevist en geluierd. Na 2,5 uur was de stroom nul en vertrokken we om half 6 voor de laatste 16 mile. Een heerlijk tocht, wel kruisen maar de zon in de kuip. Een heerlijk avond om te zeilen een goede keuze dus om even te ankeren.
Onderweg gekookt, voor de mensen die me op de boot kennen weer iets wat ik bereikt heb. Gewoon tijdens het varen binnen staan te koken zonder sporen van zeeziekte.
De afwas gedaan en mijn verslagen bijgewerkt. Zodat we toen we aankwamen na een wijntje meteen me bed ik kon duiken, het was toch nog een mooie dag geworden waarin we ver waren gekomen.

Het weekeinde rust, uitslapen, wandelen, bezichtigen van de kasteel, hardlopen( want we moeten in conditie blijven) enz.

• 07 Juli 2012 - 17:30

Dunbus:

Hé jongens, hardstikke goed, toch nog lekker opgeschoten. Mis wel een fotootje. Groetjes Jos

• 07 Juli 2012 - 20:09

Edna:

Hey Cynthia, klinkt als een avontuur. Wij zitten aan de Bretonse kust een hengel uit te slaan, we zullen naar je uitkijken ;-)

• 08 Juli 2012 - 05:54

Margreet:

Nou, je bent lekker bezig.
    Hier regent het en de plantjes groeien welig. We denken aan je hoor!

• 08 Juli 2012 - 06:45

Joke:

Wat een leuk verslag om zo weg te lezen...koken tijdens het varen....knap hoor...veel plezier met de dingen die je dit weekend nog wil gaan doen en bezichtigen...groet van ons.

• 08 Juli 2012 - 08:45

Albert:

Diep respect om zo'n avontuur aan te gaan. Geniet er van en weet dat ik in gedachte met je mee zeil.

• 08 Juli 2012 - 21:59

Marij DC:

Zo te lezen kom jij langzaam aan helemaal in je element en met alle gebeurtenissen leer je omgaan zoals jouw boot mee deint op de golven!

Keep on going Girl