de golf van Bisque bereikt - Reisverslag uit Arzon, Frankrijk van Cynthia hest - WaarBenJij.nu de golf van Bisque bereikt - Reisverslag uit Arzon, Frankrijk van Cynthia hest - WaarBenJij.nu

de golf van Bisque bereikt

Blijf op de hoogte en volg Cynthia

18 Augustus 2012 | Frankrijk, Arzon

11 augustus zaterdag.
Audierne

Om 8 uur kwam inderdaad onze franse buurman met een zak met Croissants.
Er was bijna geen wind dus we deden het rustig aan. We vertrokken om kwart over 9.
Het was koud en een beetje mistig, die gelukkig niet doorzette.
Het werd onze eerste echte motordag.
We moesten een heel smal riviertje door. Toen ik een visser vroeg of het diep genoeg was, voer hij ons voor en al kronkelend kwamen we bij een steiger terecht. We hadden af en toe maar 70 cm water onder onze kiel. Er was eigenlijk geen plaats voor passanten en we gingen aan de kopsekant van een steiger liggen.
Weer even een rondje stad gelopen en naar de uitgang gaan kijken. Het was nu laag water en maar net of niet toegankelijk voor ons. Dat was slecht aangegeven in de Reeds.
Of wij kunnen niet goed genoeg engels.Maar wel leuk om ook zo’n haventje een keer in te gaan.

12 augustus
Concarneau

Half 9 schrok ik wakker, nu had ik geen plannen om vroeg weg te gaan maar toch.
9 uur startte ik de motor en weg waren we weer. Weer 40 mile voor de boeg.
Met ZW3, halve wind zeilde we heerlijk naar de volgende punt. Daaromheen was het weer voor de halfwinder. En zo kwamen we met een redelijk zonnige dag om 6 uur aan in Concarneau.
Een grote haven en een redelijke stad. Een wandeling door het oude gedeelte met leuke muzikanten deed me besluiten dat het tijd werd voor een rustdag.
We hadden nu elke dag gezeild en ik was moe aan het worden. Er gebeurd ook veel in mijn hoofd, en dan elke dag zeilen. En je kunt hier niet zomaar weggaan, voordat je het goed bekeken hebt.

13 augustus rustdag
We hadden toch een rustdag ingepland, maar we hadden toch niet kunnen varen.
Veel wind en regen bepaalde de ochtend.
Er was wel markt dus ik trotseerde de regen. In mijn zeilpak ging ik vers fruit en groeten te halen.
Drijfnat kwam ik weer aan boord. De tent er maar opgezet want de regen stond achterin.
S’middags werd het droog en heb ik mijn wandelschoenen aangedaan en ben gaan wandelen. Toch weer een buitje over me heen maar uiteindelijk kwam de zon door.

14 augustus Rob jarig
We zouden om 8 uur even kijken wat het weer zou zijn. Maar ik werd al om 7 uur wakker en hoorde weinig wind. Ik hoorde Joep al naar de douche gaan, dus stond daarna op.
Op internet gekeken en besloten om te vertrekken. Alles daarvoor in orde gemaakt, de tent stond nog. Brood gehaald en om 8 uur de motor gestart om weer 37 mile verder te gaan naar Lorient.
De hele ochtend regen en natuurlijk weer wind tegen maar te doen.
Om 4 uur meerde we af en de zon scheen.
Lorient is eigenlijk een baai met 5 havens. De beschrijving van de havens gelezen en we kozen er voor 1, waarbij stond 500 meter van het centrum.
Na het opruimen van alle zeilspullen de stad gaan opzoeken. Maar we waren verzeild geraakt in een klein dorp met niets en Lorient konden we bereiken met een pontje. Ik overwoog om een andere haven te kiezen maar het was ondertussen al 7 uur. Ik ben even op het havenkantoor gaan praten en die kwamen met een folder van een museum/tentoonstelling over de Volvo Ocean Race, die tip had ik ook al eerder van iemand gekregen om naar toe te gaan. Er ging van hieruit een pontje direct daar naar toe dus besloot ik daar maar voor te gaan.
Het werd nog een mooie rustige avond.

15 augustus

Na rustig opstaan en ontbijten. daarna gingen we op stap naar de pond en naar het Volvo Ocean Race expositie.
We besloten om 11 uur te gaan, maar wat bleek het was hier een nationale feestdag dat betekend dat alles dicht zou zijn.
Maar niet dat "museum" maar de boot en de bus draaide zondagsdienst, en dat betekend een paar keer morgens en een paar keer middags en dan ook nog maar 1 boot/pontje van de 4.
Wij kwamen aan bij degen die het dichts bij de haven was, maar die ging niet. Voor we ontdekte welke pontje wel ging en het was ook nog eens een half uur lopen, hadden we het laatste pontje van de ochtend gemist.
Al met al waren we dus pas om 3 uur bij die Expo. Te weinig tijd om alle hallen te doen dus alleen die eerste gedaan. Want we moesten om 6 uur al weer het pontje terug hebben. De bus reed ook te weinig dus zijn we gaan lopen een dik half uur heen en zo ook weer terug.
In Lorient was echt alles dicht. hadden we toch mooie een goede dagbesteding.

16 augustus La Trinite sur mer

We zouden op tijd opstaan om te kijken hoe het weer was, Het had de hele nacht flink door gestormd en ook de ochtend waaide het nog stevig. Ik was meer bang voor de enorme golfslag die er zou staan. Toch besloot ik het te gaan proberen, dan kwam ik wel terug als het niet zou gaan.
Maar het werd een redelijk zeildag. Wel weer kruizen de eerste 25 mile maar de vaart zat er in. De laatste 10 mile halve wind maar toen viel de wind weg.
Om half 5 legde we aan in een bomvolle haven.

17 augustus Le Crouesty

Ondertussen was het besluit gevallen dat Rob een weekje mee ging zeilen, helemaal super. Nu was de druk er ook af om met Joep in La Rochelle aan te komen. Dus we hadden op eens tijd om van dit echt wel mooie gedeelte van de Golf van Bisque te genieten. Weinig stroom, dus zelf bepalen wanneer je gaat zeilen. Allemaal mooie eilandjes en baaitjes.
Ik heb de was toch maar in een wasmachine gedaan, eindelijk koelvloeistof voor de Motor gevonden want dat was hoog nodig.
En s’middag 8 mile verder op de motor want de wind die er was, je raad het al, was tegen.

18 augustus zaterdag
Geen wind dus besloot ik te blijven liggen.
Het is echt geweldig hier, grote toeristische haven met vele terrasjes, maar ook een prachtige natuur. Het was ook weer een mooie zonige dag. “ smorgens hebben we een wandeling gemaakt langs de Golf van Morbihan van 3 uur. Maar het gebrek aan terrasjes in de natuur dwong ons de bewoonde wereld op te zoeken. We hadden ons drinken niet bij ons, stom maar waar. Joep is s’middags met de bus naar Vannes gegaan, maar ik koos voor mijn rust op de boot, boekje lezen, boot poetsen, langs de vele terrasjes wandelen.
Morgen gaan we weer een stukje verder.






  • 19 Augustus 2012 - 09:29

    Alice Van Hest:

    dag lieve Cynth!!
    Wat is dat leuk om jouw verslagen te lezen. Wat ben ik trots op zo'n nichtje! Ik vertel alles in geuren en kleuren tegen de jongens.
    Ik ben erg onder de indruk van die mooie boom die je gefotografeerd hebt. In nederland jassen ze alles maar om: een boom heeft hier nooit te kans om uit te groeien en 'oud' te worden.
    Hier gaan we weer naar school: de kleinkindjes en is het werk weer allemaal begonnen. Wel hittegolf nu maar dat doet me verlangen naar Afrika: heerlijk.
    Ik hoop dat het erg leuk wordt als Rob mee gaat varen en ik hoop ook dat mijn plannetje met de jongens (ergens volgend jaar) gaat lukken. Voorlopig zitten we op zwart zaad en moet er eerst wat verdiend worden.
    Dikke kus en zakken met boordevol goede moed voor jou!
    Alice

  • 20 Augustus 2012 - 09:35

    Harriette Van De Plas:

    Ha Cynthia!

    Hier vallen momenteel de mussen van het dak, dus valt het me dubbel op, dat jij over zoveel regen rept in je verslag. Ik ga er van uit dat het allemaal relatief is.... Ik meen tussen de regels door te lezen, dat je steeds beter de balans kunt vinden tussen dingen moeten en dingen mogen (en daarvan genieten!) Super!! -voor jou dan hè!-
    Ik vind het ook zo leuk om te lezen, dat je ook nog zoveel aan land probeert te doen! (Met o.a. die prachtige foto van die boom als resultaat)
    Opnieuw de groeten en heel veel prachtig zeilweer voorjou!
    Harriette

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cynthia

Ik zeil al heel mijn leven en heb in 2012 besloten met mijn boot te vertrekken ergens waar het altijd mooi weer is. Na 7 jaar op de Canarische eilanden meezeilvakantie te hebben gedaan, ga ik nu mijn horizon verbreden. Ik ben overgestoken naar Suriname en maart 2020 door naar de Caribe. Waar ik verder ga met mijn meezeilvakantie's of dag tochten met gasten. Waar ik zelf ook heel blij van wordt.

Actief sinds 12 Juni 2012
Verslag gelezen: 801
Totaal aantal bezoekers 205038

Voorgaande reizen:

07 Oktober 2013 - 07 Oktober 2014

Happy on the Canarisch

01 Juli 2012 - 30 November -0001

zeilend naar het zuiden

23 December 2019 - 30 November -0001

Meezeilvakantie Caribisch gebied

Landen bezocht: