We hebben ons eindpunt in Portugal bereikt Lagos - Reisverslag uit Lagos, Portugal van Cynthia hest - WaarBenJij.nu We hebben ons eindpunt in Portugal bereikt Lagos - Reisverslag uit Lagos, Portugal van Cynthia hest - WaarBenJij.nu

We hebben ons eindpunt in Portugal bereikt Lagos

Blijf op de hoogte en volg Cynthia

29 Oktober 2012 | Portugal, Lagos

Maandagochtend 22 oktober 4 uur hebben we Susan naar het vliegveld gebracht met de gehuurde auto van Rene. Daarna nog 2 uurtjes te bed en toen heeft Rene de auto teruggebracht en heb ik de boot zeilklaar gemaakt, daarna de dieseltank weer vol gegooid en begon onze eerste zeiltocht. Helaas werd Krijn al vrij snel zeeziek.
Er stond weer eens een wind op de kop en ik vergiste me in de lange branding voor de monding van de rivier naar Lissabon, waardoor we een moeilijke en spannende start hadden. Gelukkig kwamen we er goed door en hield de bemanning zich super. Ze bleven het vertrouwen in me hebben om verder te varen. De eerste 2 uur hebben we weer gekruist maar de wind viel weer weg en we schoten dus helemaal niet op. En met een zieke Krijn in de kuip heb ik toch maar de motor gestart.
Om half 6 kwamen we in Sesimbra aan. De haven zou niets zijn volgens verhalen maar het was een prima haven, we werden opgevangen door 3 havenmeesters en het sanitair was prima. Meer hebben we niet gezien van waar we waren, we waren moe, de spanning van toch wel een heftige heerste dag kwam er ook uit. Krijn was weer boven Jan en zei dat hij morgen gewoon weer mee ging. Rene had ook bewezen oceaanproef te zijn, dus morgen weer op tijd op om verder te gaan.

Dinsdag 23 oktober
7 uur op, de bemanning wilde nog even douchen en na een stevig ontbijt om kwart over 8 het water op.
Op naar Sinus, 37 mile. De eerste paar uren was het een bezeilbaar windje, zou het gaan lukken een dagje zonder motor? We rekende ons al rijk maar helaas 2 uur later was het over. De wind draaide naar zuid(onze richting) en viel voor een groot gedeelte weg en dan is 37 mile ver. Wel hebben we regelmatig een uurtje geprobeerd te zeilen, dus al met al waren we redelijk tevreden over de dag. Krijn was regelmatig actief en tussen door koos hij toch de bank om te gaan liggen.
Helaas was het wel weer een zonloze dag. Maar we zijn onderweg 3 keer een school dolfijnen tegengekomen. Eerst wat verder weg naderhand steeds dichter bij.

Woensdag en donderdag werden verwaai/rustdagen.
Na de was en wat karwijtjes, de stad verkent, museum van Vasco Da Gama bezocht.
Voor Krijn de bijboot te water gelaten en de motor achterop gehangen. Die vond dat natuurlijk geweldig. Woensdag was een zonnige dag met veel wind en donderdag begon met heel veel regen maar later kwam toch de zon door.
Donderdagmiddag begonnen met opruimen en alles klaar maken voor 64 of 77 mile naar Sagres of Lagos.
Er is geen haven tussen Sines en Lagos. Dus we kwamen er niet onderuit om te varen in het donker.
Een haven uitvaren of invaren in het donker is niet mijn ding, omdat je de vaak enorme golfslag niet ziet en de vele vissers tonnetjes en onverlichte vissers bootjes.
Mijn voorkeur ging uit naar vroeg vertrekken, zodat we later konden beslissen, varen we door naar Lagos als we dat nog voor het donker halen, of stoppen we in Sagres, waar we in een baai zouden kunnen ankeren. Mijn bemanning was het er helemaal mee eens.

Vrijdag om 3 uur liep de wekker af. 15 minuten later gooide we de lijnen los.
Het waaide in de haven al stevig en Rene stelde voor om maar meteen twee reven in het grootzeil te trekken. Dus dat deden we. Het was pikkendonker. Ik achter het stuur en via een uitgezette route de haven uitgevaren. Rene voor op het dek om extra aanwijzingen te kunnen geven. Er stond een enorme golfslag in de haven. Krijn kreeg het al snel moeilijk en werd binnen het half uur zeeziek. Al kotsend in het gangboord, vervolgen wij de koers. De halve wind die ze beloofd hadden was hoog aan de wind.
De eerste 5 uur in het donker waren zwaar. Ik achter het stuur constant naar boven kijken naar het windvaantje, dat verlicht werd door het top licht. De wind veranderde steeds weer, in ieder wolk die over ons heen ging zat een andere wind, kwa richting en wat de kracht betreft. Rene had het daardoor druk met het steeds weer opnieuw stellen van de zeilen. Fok in rollen , fok uitrollen. Het was moeilijk koers te houden. Af en toe riep ik Rene om te kijken waar hij was, want je zag elkaar niet eens in de kuip zitten. De bijna volle maan werd bedekt door de vele wolken. Af en toe viel de regen ook hard naar beneden. Er was een enorme golfslag maar omdat je ze niet zag aankomen, werden we steeds weer verrast. Na 3 uur achter het stuur werd ik moe en Rene nam het stuur een uurtje over. Om 8 uur was het licht, daarmee werd langzaam de wind wat constanter en draaide de beloofde richting op. West, dus ruime wind en een snel koersje voor de Liberty. Ook werd hij wat minder zodat de reven uit het zeil konden. We zagen de golven, die 3 tot 3,5 meter hoog waren( was ook voorspeld) maar doordat we nu een goede vaart in het schip hadden, konden we die goed aan. De stuurautomaat nam het werk over en de rest van de dag hebben we heerlijk genoten van een zonnige zeildag. Om 4 uur ronde we de kaap van Vincent en verlegde we de koers naar het oosten. Krijn had de hele weg ziek binnen op de bank gelegen.
Kijkend op ons log nog 15 mile te gaan naar Lagos, dat zou betekenen nog 2 uur in het donker varen, wat ook kou betekenende want het koelt dan enorm af. Nee we besloten dat we de dag zonnig wilde afsluiten, nog even een wijntje in de kuip te kunnen drinken en trots en blij zijn met deze dag. Het varen in de donker was ons niet zo goed bevallen en dan nu weer 2 uur in het donker varen dat zagen we niet zitten en we wilde dat Krijn ook niet aan doen.
Het ontvangstcomité Cor en mijn vader in Lagos moesten we teleurstellen maar hoopte op hun begrip. Wij hadden ook het liefst door willen varen als we ons wat fitter hadden gevoelt maar we kozen er voor om zaterdag met een frisse Krijn Lagos binnen te varen.

Zaterdag na 12 uur slaap stonden we fris op. De zon scheen ,het beloofde een mooie dag te worden. Krijn wilde nog heel graag even met de bijboot naar het strandje. Dus de bijboot te water ,de buitenboordmotor er aan en met Donna ging hij naar de kant. Wij heerlijk buiten ons ontbijt genomen en toen Krijn terug kwam los gegooid van de mooring en op naar Lagos. Een heerlijk windje voor de halfwinder, alles werd uit de kast gehaald. Krijn lachend aan het roer. Het was genieten.
Na ca 5 mile zagen we op de AIS dat de Olle-p ons tegemoet kwam met mijn vader Hans en Cor. Wat een verrassing.
De olle –p ging overstag en is de rest van de tocht naast ons meegezeild en hebben vele foto's en films gemaakt.
Het was een warm welkom.

Zondagochtend half 7 afscheid genomen van Rene en Krijn. Het waren fijne opstappers. Er werd heerlijk voor me gekookt, en alle andere werkzaamheden hebben we samen gedaan.

De komende week wordt een week van voorbereiden voor onze grootste overtocht en ook een weekje rust in Lagos.





  • 29 Oktober 2012 - 21:54

    Harriette Van De Plas:

    Ha Cynthia!

    bij het afsluiten van mijn computer voor vandaag, zie ik nog net jouw verslag. Meid wat heb ik toch een bewondering voor je! Je doet toch echt wel enorm stoere dingen allemaal. En dan die verantwoordelijkheid daarbij, voor je verschillende opstappers!
    Ik zie nu trouwens pas, dat je er steeds ook foto's bij zet, bij je verslagen. Leuk om jou dan ook af en toe in beeld te hebben!!
    Blijf lekker van je avontuur genieten he! (maar volgens mij, hoef ik dat helemaal niet te zeggen en doe je dat wel....toch?!)

    Groetjes,
    Harriette

  • 29 Oktober 2012 - 23:28

    Gonnie:

    Top hoor, wat een geweldige prestatie. Ik vind het erg knap en wat maak jij en je bemanning toch veel mee! Wel heel vaak regen, storm en dan weer niet de juiste wind. Lange dagen van vroeg op staan en hard werken. En wat spannend elke keer die verschillende opstappers, dat is ook wel weer een hele uitdaging. maar als je dan zo'n warm welkom krijg van je vader en Cor, maakt de aankomst in Lagos wel erg leuk! Nu eerst genieten van een weekje rust, dat heb je wel verdiend. Lekker nazomeren en luieren. Groetjes en succes met het vervolg . . .

  • 30 Oktober 2012 - 10:32

    René En Krijn:

    Zo teruglezend hebben we toch wel een heel mooi stukje mee nogen varen! Mooi verslag Cynthia...
    Heel veel succes met je volgende trip naar de Canaries....

    groet van je Happy Sailingteam,

    René en Krijn

  • 03 November 2012 - 23:44

    Rene En Krijn:

    De laatste loodjes en op naar de Canarische eilanden. dat wordt hoe dan ook een stevige tocht. Nou bemanning, houdt je haaks, en behouden vaart. We kijken elke even waar jullie zijn!

    Groeten uit Den Bosch

    René en Krijn

  • 04 November 2012 - 00:01

    Annette Kwaks:

    Hoi Cynthia.
    Terug uit Amerika, heb ik meteen je verslagen weer gelezen.Wat een avontuur. Ik denk niet meer dat je kunt wennen aan het "gewone"leven aan de wal. Zoveel vrijheid en spanning! Petje af.

    Wat Amerika betreft; ik was in New York en heb daar de storm Sandy meegemaakt. We hebben eerst nog kunnen genieten maar toen we maandagavond naar huis wilden, waren de vliegvelden dicht en zijn we 2 dagjes langer moeten blijven. Behalve de storm met veel schade zijn wij niet in gevaar geweest. Vonden het wel erg voor de NewYorkers die in het rampgebied waren.

    Succes verder, groetjes Annette

  • 07 November 2012 - 19:53

    Jos Buskens:

    Hoi Cyn,

    Ben je kwijt op Marine Traffic vanaf Maandag 5 nov. 00.39 u. Jammer want ik dacht je gedurende deze oversteek te kunnen volgen. Ik denk je weer op te kunnen pikken even voor Lanzarote. Aankomst.... vrijdagmorgen gok ik.
    Tot mails in Lanzarote,
    Groetjes Jos

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cynthia

Ik zeil al heel mijn leven en heb in 2012 besloten met mijn boot te vertrekken ergens waar het altijd mooi weer is. Na 7 jaar op de Canarische eilanden meezeilvakantie te hebben gedaan, ga ik nu mijn horizon verbreden. Ik ben overgestoken naar Suriname en maart 2020 door naar de Caribe. Waar ik verder ga met mijn meezeilvakantie's of dag tochten met gasten. Waar ik zelf ook heel blij van wordt.

Actief sinds 12 Juni 2012
Verslag gelezen: 929
Totaal aantal bezoekers 205022

Voorgaande reizen:

07 Oktober 2013 - 07 Oktober 2014

Happy on the Canarisch

01 Juli 2012 - 30 November -0001

zeilend naar het zuiden

23 December 2019 - 30 November -0001

Meezeilvakantie Caribisch gebied

Landen bezocht: