Het voelt al als mijn tweede thuis - Reisverslag uit Las Palmas de Gran Canaria, Spanje van Cynthia hest - WaarBenJij.nu Het voelt al als mijn tweede thuis - Reisverslag uit Las Palmas de Gran Canaria, Spanje van Cynthia hest - WaarBenJij.nu

Het voelt al als mijn tweede thuis

Blijf op de hoogte en volg Cynthia

08 Januari 2013 | Spanje, Las Palmas de Gran Canaria

Alweer een half jaar onderweg.
Mam een weekje op bezoek, was gezellig maar ik had het ook druk met allerlei reparaties. Maar ze vermaakte zich prima.
Wilde eigenlijk verder varen maar eerst moest alles gemaakt zijn.
Luc een Belgische zeiler bood zijn hulp aan. Geweldig.
Nieuwe log er ingemaakt dat viel niet mee. Een nieuwe kop op de spinaker boom plus een nieuwe bevestiging op de mast.
Bilgerpomp was er weer mee gestopt maar uiteindelijk hielp een tikje tegen de pomp. Dus er zal wel wat los zitten, maar kan er moeilijk bij maar even zo laten.

Ondertussen voel ik me al veel meer thuis op de steiger en in Las palmas.
De zon is er vaak genoeg en kan ook hier bloedheet zijn.
Dus ik besluit hier te blijven liggen tot dat Dorien komt, 2de kerstdag.
Toen alles zo’n beetje gedaan was, wat meer naar het enorme strand geweest, en regelmatig wat gefietst. 3 keer in de week gaan hardlopen en natuurlijk de dagelijkse boodschappen. Krijg er steeds meer zin in om elke dag een andere maaltijd op tafel te zetten met een glaasje wijn erbij vermaak ik me prima.
Luc en Mieke een keer uitgenodigd om te komen eten en mijn Spaanse overbuurman.
Hij is ook alleen dat is dan wat gemakkelijker om dingen samen te doen. Zoals een keer naar het Columbus museum, fietsen of op de koffie. Maar die is ook weer vertrokken net als Luc en Mieke.
Dat ga je wel leren, het is ontmoeten en afscheid nemen.
Donderdag 20 december weer bij nieuwe mensen op de borrel geweest waar ik nu ook gezamenlijk de kerst mee ga vieren. Ook is er op kerstavond een barbecue georganiseerd op de kant voor alle zeilers waar je je eigen spullen mee neemt.

25 december, 1ste kerst dag dus. Niet veel van te merken, het is vandaag wat meer bewolkt maar geen echte ramp. Vanmorgen iets later opgestaan 9 uur, het waait behoorlijk maar we liggen aardig beschut hier in de haven.
Lange lijnen van achteren aan een moring zorgen er voor dat ik niet de steiger wordt opgeduwd. Wat wel inhoud dat ik er nog maar moeilijk vanaf kom. Maar daar wordt je wel weer lenig van. Over lenig gesproken, vanmorgen heb ik me flink uitgesloofd op sportief gebied dan.
Na mijn dagelijks ontbijt( dus geen kerstontbijt) yoghurt met veel fruit, ben ik gaan hard lopen. Vandaag stond op mij programma( zelf verzonnen) interval training een half uurtje, daarna rek en strek oefeningen op de rekstokken en een soort hometrainer, al die toestellen staan gewoon bv op de boulevard geïnstalleerd. Tevens vandaag wat buikspieroefening gedaan. Daarna weer een half uurtje intervaltraining. Moe en voldaan kwam ik weer aan boord en na een uitgebreide thee met koekje heerlijk heel lang gaan douchen. Wat kan ik dan toch van zo’n ochtend genieten. Daarna gecomputerd( want zon was er niet echt) en zitten lezen.
Om 5 uur het toetje en de sla gemaakt, dat was mijn opdracht voor het kersdiner met twee andere Nederlandse stellen.
Liesbeth had enorm haar best gedaan om de kuip( waar we zouden eten) op zijn kerst er uit te laten zien. Het werd een erg gezellige avond met culinaire hoogstandjes.
Jacomine had voor ons allemaal een kadootje gekocht, er zat een rood slipje in, een Spaanse traditie die moet je dan met oud en nieuw aan doen en je moet het rode slipje wel gekregen hebben.

De dag erop , bij jullie 2 de kerstdag, hier in Spanje een gewone werkdag, wat aangerommeld want Dorien kwam die avond voor een weekje vakantie bij mij.
Hans , waar we de dag er voor kerst hadden gevierd is langs geweest en heeft zeer uitgebreid verteld wat ik moet doen als bv de motor er mee ophoud, niet wil starten of als er geen water uit de uitlaat meer komt. Hij heeft dezelfde motor en alles al een keer meegemaakt. Ik heb er een zeer uitgebreid verslag van gemaakt en ook wat dingen opgeschreven die ik als reserve onderdelen nog moet kopen.
Om 6 uur ben ik op weg gegaan naar het vliegveld om Dorien op te halen.

27 december was weer een mooie dag. Dorien vond het wel lekker om een dagje te blijven liggen en Las Palmas in te gaan en wat te lezen en te luieren.
S’middags had ik twee uur intensief beach tennisles, was echt super als ik weer alleen ben ga ik het vaker doen. En zo burger ik langzaam in.

28 december zijn we op tijd opgestaan om naar het zuiden van Gran Canaria te zeilen. 40 mile voor de boeg, dus willen we voor het donker er zijn moeten we op tijd weg.
Maar buitengekomen was de voorspelde voor de wind, op de kop en er stond een enorme golfslag . na 3 uur op de motor, want zeilen was geen optie, besloten we een vissershaventje op te zoeken, Taliarte, volgens de pilot geen haven voor visitors. Als het niets zou zijn zouden we gewoon terug zeilen. Maar we konden daar aan de kade liggen en een eindje wandelen was een leuk strandje met vele terrasjes. Was leuk om er te zijn beland. Het weer was onbewolkt zoals ook de dagen erop.

29 december werd een mooie zeildag, naar het zuiden. Ik was ook een beetje op verkenners tocht, dus wilde alle havens waar we voorbij kwamen even zien. Zo kwamen we aan in Pasito Blanco, wat erg tegen viel. Dorien neemt me heel lux elke keer mee uiteten, zo kwamen we die avond per taxi in Maspalonas , een erg toeristisch geheel, leuk om een keer door te lopen. En dan krijg ik toch ook wel het gevoel, jemig hier kom ik toch maar gewoon met mijn eigen boot. Wie had dat ooit gedacht.

De dag er op nog 10 mile te gaan naar Puerto de Mogan, waar ik eerder met mijn moeder ben geweest. Je ligt hier midden in een bruisend stadje, met allemaal terrasjes om je heen. Je kunt hier heerlijk vanuit je zonovergoten kuip mensen gaan zitten bekijken.
Hier ook even contact gelegd met een Duitse hostel eigenaresse, die het wel ziet zitten dat ik dagtripjes ga maken met de Liberty, dat contact was al eerder via opstapper Maarten georganiseerd. Dus wie weet.

En dan wordt het toch weer 31 december, oudejaarsdag, eens even kijken waar het vanavond te doen is. Na elke avond vroeg naar bed wilde ik/we vanavond toch eens de bloemetjes buiten gaan zetten.
In de hostel werd een avond georganiseerd met hapjes en drankje voor alle bewoners voor 9 euro. We vroegen of we daar eventueel bij mochten zijn. Niet wetende waar we in zouden belanden. Dat was goed.
Dus om half 9 tutten we ons een beetje op om daarna naar dat Hostel te gaan.
Daar aangekomen, werden we meteen welkom geheten door een man van ca onze leeftijd in vrouwen kleding. De rest was wel wat jonger en heel uiteenlopend gekleed.
Echt alles doorelkaar, alle nationaliteiten en leeftijden doorelkaar die allemaal heel gezellig met elkaar omgingen en waar ze ons ook meteen in opnamen. Vele hapjes stonden er op tafel en de nodige drank. Al gauw raakte we in gesprek met vele van hen.

Om kwart voor 12 gingen we met zijn alle naar het strand met de flessen onder onze arm ,wat hier in Spanje ook de gewoonte is, waar het vuurwerk zou zijn. Daarna op het plein met live muziek nog een uurtje gedanst en toen hielden Dorien en ik het voor gezien.
Het was een heel bijzondere avond. Het was goed dat we ons hadden aangesloten bij die groep van de hostel anders was het waarschijnlijk veel te rustige avond geweest.

2 januari om half 5 s’morgens bracht ik Dorien naar haar taxi die haar weer naar het vliegveld bracht. Ze sluit de wel heel zonnige vakantie week af.
Het was weer heerlijk om weer eens een weekje dames onder elkaar te zijn.

Tevens is het het begin van het tweede half jaar van mijn tocht naar het zuiden.
De toekomst is nog een open boek en heeft plaats voor alle dingen die op mijn pad komen. Ik heb heel veel van het afgelopen jaar geleerd over mezelf. En ontwikkel me op vele vlakken.

Afgelopen week ben ik alleen terug gezeild met een tussenstop van een paar dagen voor anker liggen, waar ook weer kennissen liggen die ik in Fuertuventura heb ontmoet. Ook dat was weer gezellig.
Nu weer in Las Palmas, en het voelt als thuis komen. Heel veel van de zelfde mensen liggen er nog en dus is er gelijk weer aanspraak , borrel bij de een, eten met de ander.
Tussendoor plannen maken voor de toekomst, er komen allerlei leuke ideeën naar boven. Het charteren gaat meer vorm krijgen ik heb zelfs al een verzoek uit Nederland gehad om de Liberty met mij als schipper te kunnen huren voor een week zeilen hier in de buurt. Daar zeg ik zeker geen nee tegen, wie weet komen er nog wel meer aanvragen.

  • 08 Januari 2013 - 14:20

    Mark Roskams:

    Hallo Cynthia,
    Leuke verhalen.
    Ik was gisteren op zoek naar een zeilreis voor de toekomst en kwam via één of andere site bij jou terecht.
    Ik dacht dat je al terug was want had gelezen over Le Camaret enz.....
    Indien je nog bemanning nodig zou hebben in de terugreis dan probeer ik me vrij te maken.
    Later meer dan, maar eerst zien of het wel nodig is.
    Veel zeil en reisgenot, geniet van het warme weer en de rust.
    Mark
    00 32 472 137 752

  • 08 Januari 2013 - 20:33

    Hans & Anja:

    Hoi Cyntia

    Het bevalt goed lezen we. Ga zo door. De beste wensen nog voor 2013. Maak er wat moois van!!

    Gr Hans & Anja.

  • 09 Januari 2013 - 09:19

    Harriette:

    Ha Cynthia,

    Om te beginnen voor jou nog de allerbeste wensen voor 2013. Dat het maar een prachtig jaar mag worden voor je! Je bent het in elk geval al heel bijzonder begonnen!!
    Wat een uitgebreid verslag weer. Enorm leuk ook voor jezelf, denk ik, om "later, ooit" weer terug te lezen (als je oud en grijs bent, haha!)! Ik heb het nog niet helemaal gelezen, maar de teneur is me wel duidelijk: je voelt je prima en je bent volgens mij ontzetttend blij met deze reis en alles wat je beleeft en leert. Fijn dat je het zo ervaart!

    Geniet van je tijd daar!' Time flies' immers.....

    Groetjes,
    Harriettte

  • 11 Januari 2013 - 21:29

    Johan Van Coenen:

    hoi cynthia

    leuk dat het zo goed gaat.

    heel veel geluk in 2012


    p.s. is Riek al op bzoek geweest

  • 11 Januari 2013 - 23:20

    Cynthia Van Hest:

    Hoi Johan

    Leuk dat je mijn verslagen zo leest.
    Maar wie is Riek, en nee dus die is nog niet op bezoek geweest.

    gr Cynthia

  • 14 Januari 2013 - 10:43

    Johan:

    cynthia


    Riek is , Riekie van Bokhoven zit momenteel op tenerife en zou eventueel jou even bellen en langs komen

    groetjes
    johan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cynthia

Ik zeil al heel mijn leven en heb in 2012 besloten met mijn boot te vertrekken ergens waar het altijd mooi weer is. Na 7 jaar op de Canarische eilanden meezeilvakantie te hebben gedaan, ga ik nu mijn horizon verbreden. Ik ben overgestoken naar Suriname en maart 2020 door naar de Caribe. Waar ik verder ga met mijn meezeilvakantie's of dag tochten met gasten. Waar ik zelf ook heel blij van wordt.

Actief sinds 12 Juni 2012
Verslag gelezen: 970
Totaal aantal bezoekers 205026

Voorgaande reizen:

07 Oktober 2013 - 07 Oktober 2014

Happy on the Canarisch

01 Juli 2012 - 30 November -0001

zeilend naar het zuiden

23 December 2019 - 30 November -0001

Meezeilvakantie Caribisch gebied

Landen bezocht: