dieppe bereikt na 5 verwaai dagen - Reisverslag uit Dieppe, Frankrijk van Cynthia hest - WaarBenJij.nu dieppe bereikt na 5 verwaai dagen - Reisverslag uit Dieppe, Frankrijk van Cynthia hest - WaarBenJij.nu

dieppe bereikt na 5 verwaai dagen

Door: cynthiavanhest

Blijf op de hoogte en volg Cynthia

13 Juli 2012 | Frankrijk, Dieppe

Nu we aan boord wonen moeten we ook de gewone dingen te doen zoals de was. Die spaar ik in een vakantie op maar nu wil ik dat bij houden. Weer een beetje terug naar vroeger, voor mijn tijd. Met de hand afwassen en nu dus ook de was doen met de hand. De boot van buiten goed afgespoeld en zo meer van die karwijtjes. Toch is zo’n dag zo gevuld.

Dinsdag was achteraf een dag geweest om toch te vertrekken, maar de verwachting was daar niet na. En dan is dat wel balen. Woensdag waaide het echt hard.
We deden boodschappen, we wandelen vele km’s .
Ook heb ik de weekelijkse motor controle gedaan onder toezient oog van Cor.
Olie pijl gecontroleerd, koelvloeistof nagekeken,kijken of er geen druppels aan de slangen hangen en de controle filter die tussen diesel slangen is gemonteerd kijken of die nog helder is. Ik vond een heel klein plasje diesel, en door middle van met een zaklamp alles goed controlen vond Cor kleine haarschuurtjes in de controle filter. Misschien niet echt een probleem maar Cor heeft nu toch de filter er maar tussen uitgehaald voor reparatie.

Donderdag 12 juli
Vandaag kunnen we eindelijk weg.
De wind zou de eerste uren west zijn en dan is het goed te bezeilen dus daar wilde we van profiteren want om 11 uur zou hij weer ZW zijn dus weer tegen wind in naar ons doel: Dieppe.
Half 7 ging de bakker open en stond ik op de stoep voor vers brood want brood in Frankrijk van een dag oud vind ik niet echt lekker. Om kwart voor 7 voeren we onze box uit. Brood klaargemaakt voor onderweg want ik vermoede al dat ik vandaag niet echt binnen zou zijn, omdat de zee te heftig is en de kans dat ik dan zeeziek wordt te groot is.
We kwamen in de kom van Boulogne voor we op zee op kwamen en meters hoge golven spoten over de muur heen. Was dit een slimme zet, vroegen we ons af. Maar met de weten schap dat de wind beter zou zijn als twee dagen eerder en dat hij ook af zou nemen zette ik de motor op vol vermogen om met alle kracht die we hadden door de golven heen te gaan. Het ging prima.
Als je dan voor je, een golf op je af ziet komen die misschien wel 4 meter hoog is snap je niet dat je daar gewoon overheen gaat zonder dat er echt iets gebeurd. Maar dat is gewoon ervaring en weten dat je schip het aan kan. Na een kwartiertje de zee opgevaren te hebben weg van de pieren van Boulogne, vingen we wind en vervolgen de koers naar Dieppe. 60 graden aan de wind, dus goed te doen.
De zon scheen maar we waren toch goed ingepakt want de Liberty schepte veel zoutwater.

Om ca 11 uur draaide inderdaad de wind en het was niet meer te bezeilen.
We moesten zeker 30 graden afvallen wat inhield dat we veel te laag aan de kust aankwamen. Dat was ca 3 uur. We maakten een rak maar achteraf gezien hadden we beter de motor kunnen starten. Uiteindelijk deden we dat om half 5 en al vlug daarna viel de wind ook weg. Ondertussen was het ook gaan regenen en om 7 uur kwamen we in de harde regen Dieppe binnen. Alles was drijfnat. Meteen de kuiptent er op en eindelijk konden we wat drinken en eten dat hadden we onderweg nauwelijks gedaan. Ik had onderweg al gezegd. Als we aan komen gaan we ergens wat eten met veel friet. Ik had behoefte aan zout want ik was heel de weg wel wat katterig geweest.

Vrijdag 13 juli

Het regende nog steeds toen we wakker werden, dus waren blij dat we de kuiptent hadden opgezet de avond er voor.
Om ca 11 uur werd het droog. Zeilen gehesen om alles te drogen en gelukkig bleef het de rest van de dag droog.
Het lag hier vol met nederlanders. Vele waren met reparatie’s bezig, tot aan hele lieren uit het dek gerukt. Gelukkig hadden wij weinig te leiden gehad. De stuurautomaat trilde alleen ,als de motor aan stond, wel eens uit zijn stand maar daar heeft Cor vandaag wat aangedaan. Zo is er aan een boot altijd wel wat te klussen, dat of we vinden dat dingen anders moeten, of handiger is om het anders te doen.





  • 13 Juli 2012 - 15:35

    Annette:

    Leuk Cynthia om te lezen wat je allemaal meemaakt.Het weer zit nog niet helemaal mee begrijp ik maar vlgs mij moet je dit jaar heeel ver weg voor de zon.
    Ik wist niet dat Cor mee was gegaan. Gezellig en als voormalig boordwerktuigkundige natuurlijk onmisbaar!
    Geniet samen en ik geniet van jullie verhalen.

  • 13 Juli 2012 - 17:44

    Gonnie:

    Nou das een pittige reis geweest. Wat het weer betreft kan het-alleen maar beter worden moet je denken. En gelukkig hebben jullie niet veel averij. Reuze handig zo'n technische man, die de boel goed in de gaan houdt. En ik lees dat je al varende heel veel leert. Succes en ook veel plezier, groetjes Gonnie

  • 14 Juli 2012 - 07:35

    Joke:

    Zooo zeg wat een spannende dag is dat geweest....ik zou niet durven, maar ja, ben dan ook geen zeiler natuurlijk...Hou alles heel en vooral jullie zelf natuurlijk...good luck...

  • 14 Juli 2012 - 07:58

    Jan Vijverberg:

    Beste Cynthia en Cor geniet ervan!
    Jan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cynthia

Ik zeil al heel mijn leven en heb in 2012 besloten met mijn boot te vertrekken ergens waar het altijd mooi weer is. Na 7 jaar op de Canarische eilanden meezeilvakantie te hebben gedaan, ga ik nu mijn horizon verbreden. Ik ben overgestoken naar Suriname en maart 2020 door naar de Caribe. Waar ik verder ga met mijn meezeilvakantie's of dag tochten met gasten. Waar ik zelf ook heel blij van wordt.

Actief sinds 12 Juni 2012
Verslag gelezen: 673
Totaal aantal bezoekers 205358

Voorgaande reizen:

07 Oktober 2013 - 07 Oktober 2014

Happy on the Canarisch

01 Juli 2012 - 30 November -0001

zeilend naar het zuiden

23 December 2019 - 30 November -0001

Meezeilvakantie Caribisch gebied

Landen bezocht: