Sint Vaast bereikt eindelijk zomer? - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Cynthia hest - WaarBenJij.nu Sint Vaast bereikt eindelijk zomer? - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Cynthia hest - WaarBenJij.nu

Sint Vaast bereikt eindelijk zomer?

Door: cynthiavanhest

Blijf op de hoogte en volg Cynthia

19 Juli 2012 | Frankrijk, Parijs

Het heeft weer even geduurd maar daar is mijn nieuwe verslag.
Ik schrijf wel elke dag mijn belevenissen op maar wil die niet altijd meteen versturen.

Vrijdagavond 13 juli was er weer een hele show op een groot grasveld bij het strand. Het is de vooravond van een nationale feestdag 14 juli hier.
Er was zang, dans met vele acrobatische act. Acrobaten werden door een hijskraan de lucht in gehesen en er werd heftig op los gedanst. Ook was er een mooie licht show, dit allemaal tegelijk.
Om half 12 werd het vuurwerk aangekondigd.
Maar helaas na 10 minuten ging het plenzen, het viel met bakken uit de hemel de regen.
We vluchten naar een afdak bij een hotel en waren al drijf nat. Vandaar konden we wel het vuurwerk af zien.

Zaterdag 14 juli

Na eerst uitgeslapen te hebben zijn we 5 kwartier gaan hard lopen. Wat vind ik dat moeilijk in die bergen hier in Frankrijk. Maar waarschijnlijk als ik dit een jaar volhoud loop ik op mijn sloven de zevenheuvelen loop in Nijmegen.
Daarna uitgebreid ontbijt en nog even over de grote markt gelopen die er vandaag was.
De zon en wolken met zijn regen wisselen elkaar af.

Zondag 15 juli.

We zijn nu in Fecamp aangekomen. Vanmorgen vertrokken om 08:30 in de stromende regen. Toch gegaan omdat de windrichting redelijk zou zijn . Op zee viel dat een beetje tegen en was de koers naar Fecamp niet vast te houden. Dat betekende : kruisen. Daardoor wordt de tocht wat langer. Na drie uur werd het droog en de wind nam in kracht toe. Daarnaast liet ook de zon zich af en toe zien en werden we zelf ook weer wat droger. Al met al werd het toch een goede zeildag. We zijn om 16:30 weer veilig in Fecamp aangekomen.

Maandag 16 juli

Weer een rust/verwaaidag.
Het is wel zo na een lange dag zeilen, nemen we een dag om te zien waar we zijn.
Maar het waaide toch ook te hard om uit te varen, dus op zich kwam dat mooi uit.
Na uitgeslapen te hebben weer de nodige karwijtjes gedaan, wat kleine reparatie’s en de boot weer van het zout ontdaan. Want dat plakt, en droogt niet dus als er een kraan met zoet water is spoelen we de boot daar mee schoon.
S’ middags stadwandeling.
Het weer was bewolkt maar wel droog. Eind van de middag nog even bij Kees en Liesbeth een borrel genomen, die hadden we al in Boulogne leren kennen en nu kwamen we ze weer tegen.
In de middag begon het nog harder te waaien en het ging steeds harder waaien tot in de nacht waarin de wind kracht 8 had bereikt. Iedereen op de steiger in de weer met allemaal dubbele lijnen, voor het geval er een zou breken.
We moesten ons glas vasthouden want die viel zo van tafel.
Wat ging het schip op en neer.

Dinsdag 17 juli

Het plan was om op tijd te vertrekken, maar de storm van die nacht was pas om 6 uur iets minder geworden. Maar nog veel te hard om te vertrekken. De golfslag was ook nog veel te hoog buiten de haven. Iedereen liep ongeduldig op de steiger, gaan we wel gaan we niet, wachten we nog, en tot hoe lang.
Kees en Liesbeth vonden het fijn om samen te varen en dat vind ik ook wel wat hebben. We hadden ook hetzelfde doel.
We besloten om 1 uur te vertrekken, de wind zou minder worden en die golfslag dan vanzelf ook. Om 1 uur werd er nog getwijfeld maar ik hakte de knoop door om te gaan.
Achteraf een goede beslissing, het werd een heerlijk zeildag/avond.
Eerst 5 mile de zee op gevaren, toen overstag en een lange rak. Toen nog 2 keer zo’n rak en we zouden in Quistreham aan komen. Onderweg besloten we daarnaar toe te varen en niet naar Le Havre zoals ook in de planning zat. Het voer zo lekker en je weet maar niet wat het morgen weer wordt. Via de marifoon ons plan verteld en na overleg besloten Kees en Liebeth naar Le Havre te gaan want ze hadden ook een lekkage ontdekt en daar wilde ze nog de juiste kit voor kopen in le Havre. En ze vonden het ook te laat worden. Die komen we wel weer on Sint Vaast tegen. Helaas viel de laatste 3 uur ineens de wind weg dus hebben we dat op de motor gedaan. We zijn aan de steiger buiten de sluis blijven liggen om morgen weer door te kunnen varen, want anders kunnen we pas weg met hoogwater dan draait de sluis pas weer. En dat is te laat voor ons.

Woensdag 18 juli

Half 8 stond ik op, om eerst even brood te halen. Helaas was de bakker die ik wist op woensdag dicht, dus moest ik alsnog het dorp in. Was even zoeken dus ik had die ochtend mij wandeling er wel weer opzitten.
Half 9 was ik terug en het was wind stil dus ik besloot maar meteen te vertrekken konden we onderweg wel ontbijten. Want het zou een lange dag worden. Niet zoveel mile maar wind tegen en weinig wind., Maar goed dat ik meteen begon met brood te smeren en koffie en thee te zetten want we waren maar net buiten en het begon te waaien.
Toch maar weer pakken aan, hoewel de zon voorspelt was, zag dat er niet naar uit.
Zwemvesten en lifeline’s ook maar aan. Zeilen er op en motor uit. Het was weer eens ZW wind dus weer kruisen naar onze volgende bestemming Sint Vaast.
Ik had uitgevonden dat we in het begin de korte rakken tegen stroom in konden doen en de lange met de stroom mee, en na een paar uur andersom. Dan profiteerde we optimaal van moeder natuur, wat ik altijd weer een sport vind. En zo gebeurde dat ook die dag. De wind was al gauw kracht 4, later 5 en de laatste 4 uur kracht 6. Rif er weer in en half voorzeil.
Wat op de kaart 42 mile was ,zeilden wij uiteindelijk 63 mile doordat we moesten kruisen. De zon was er alleen s’ morgens even geweest maar voor de rest was het een bewolkte dag.
We kwamen bekaf in Sint Vaast aan waar we eerst voor anker moesten omdat de sluis naar de haven pas 2 uur voor hoogwater open gaat. We wilde eigenlijk voor anker blijven liggen maar de golfslag en onze moeheid deden ons besluiten om toch vanavond maar in de haven te gaan liggen. Pijn in alle spieren van het krampachtig zitten, omdat de boot zo scheef ging en we onze krachten goed nodig hadden gehad met het steeds weer overstag gaan. En dan de hele dag met je gezicht in de wind, dat ga je s’avonds toch voelen. Toch wilde ik maar gewoon koken en bakte daarbij de gevangen vis van onderweg. En na het eten konden we de sluis door naar de haven. Toch nog even met de slang al het zout van twee dagen buiswater afgespoeld, de buitenkussens waren drijf nat en ook mijn hoofdkussen was doordrenkt want er was binnen zoutwater gelekt op mijn bed en gelukkig het meeste door mijn hoofdkussen opgevangen. Een volgend probleem. En als je dat niet met zoetwater schoonspoelt duurt het dagen voor het droog is. Nog een borrel en weer moe naar bed.

Donderdag 19 juli

Ja ja de zon scheen, dat maakte dat ik niet lang in bed bleef liggen.
Het zou was dag worden. Het waaide nog steeds hard maar we bleven vandaag liggen.
Het bedden goed gewassen( met de hand) wat handdoeken en kleren. Dat was een karwijtje wat enkele uren in beslag nam. Gelukkig hadden we de kussens die avond er voor al gespoeld zodat die eind van de ochtend al weer droog waren. Ik had bijna 200 liter water verbruikt met de was de boot en onszelf. Maar alles was weer heerlijk schoon.
S’middags nog even Sint Vaast in. Het is een heel leuk apart klein dorpje. Kleine lage huisjes en eigenlijk alleen maar toeristen winkeltjes. Een botenwerf waar ze houten boten opknappen tot juweeltjes van boten. Heel veel handen komen daar aan te pas. Foto’s gemaakt van het lage en daarna het hoge water voor de niet zeilers onder de lezers om het verschil te laten zien. Zie bijlage.
De dag was verder redelijk zonnig voor het eerst echt het gevoel dat het zomer was.
Ook voor het eerst buiten gegeten.
Om 9 uur in de avond ging de sluis weer open en zijn we naar buiten gevaren om als nog voor anker te gaan. Het zou wind stil worden en de dag er op ook en dan is het heerlijk om wakker te worden voor anker liggend in alle stilte.
Het was nog een heerlijk avond.
Met zelfs internet aan boord. Super we hebben een dongel van Vodafone daar kan een SFR internet kaartje in. We hebben een frans zomerabonnement genomen van twee maanden voor 25 euro en echt we kunnen nu overal internet ontvangen wel heerlijk.












  • 19 Juli 2012 - 20:34

    Paula:

    Leuk verslag, heerlijk om te lezen, we zijn weer helemaal op de hoogte...
    Succesmet het vervolg.

  • 20 Juli 2012 - 07:43

    Dunbus:

    Hij gaat goed jongens, de zomer is begonnen. Wij (PocoLoco) gaan vandaag op vakantie, helaas maar drie weken. Groetjes Jos

  • 20 Juli 2012 - 09:20

    Cynthia Van Hest:

    Paula bedankt voor je berichtje fijn dat het goed te lezen is voor andere, ik schrijf erg vanuit mijn ik, mijn beleving. Maar vind het natuurlijk ook leuk als het voor andere begrijpbaar is. Voor niet zeilers niet altijd makkelijk denk ik.

  • 21 Juli 2012 - 11:31

    Joke:

    leuk om zo'n reisverslag te lezen hoor en ook de dagelijkse beslommeringen natuurlijk. Die zijn niet allemaal even makkelijk te behappen als thuis tenslotte waar je een wasmachine enzo ter beschikking hebt. Heb je bij de havens geen wasmachines trouwens? zou een stuk schelen, zeker met beddengoed.
    Heerlijk he...overal internet...voor ons ook, kunnen we je lekker blijven volgen...

  • 22 Juli 2012 - 21:04

    Harriette :

    Wow, wat een uitgebreid verslag geef je steeds Cynthia! Hartstikke leuk, om te lezen hoe je je dagen -al dan niet zeilend!- doorkomt!
    Hier lijkt het ook eindelijk zomer te worden; ik hoop oprecht dat jij hetzelfde kunt zeggen!!
    Groetjes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cynthia

Ik zeil al heel mijn leven en heb in 2012 besloten met mijn boot te vertrekken ergens waar het altijd mooi weer is. Na 7 jaar op de Canarische eilanden meezeilvakantie te hebben gedaan, ga ik nu mijn horizon verbreden. Ik ben overgestoken naar Suriname en maart 2020 door naar de Caribe. Waar ik verder ga met mijn meezeilvakantie's of dag tochten met gasten. Waar ik zelf ook heel blij van wordt.

Actief sinds 12 Juni 2012
Verslag gelezen: 631
Totaal aantal bezoekers 205050

Voorgaande reizen:

07 Oktober 2013 - 07 Oktober 2014

Happy on the Canarisch

01 Juli 2012 - 30 November -0001

zeilend naar het zuiden

23 December 2019 - 30 November -0001

Meezeilvakantie Caribisch gebied

Landen bezocht: