la Coruna - Reisverslag uit A Coruña, Spanje van Cynthia hest - WaarBenJij.nu la Coruna - Reisverslag uit A Coruña, Spanje van Cynthia hest - WaarBenJij.nu

la Coruna

Blijf op de hoogte en volg Cynthia

18 September 2012 | Spanje, A Coruña

Na10 dagen langs de noord Spaanse kust gezeild/gemotord te hebben zijn we dan in La Coruna. Een plaats bij de meeste zeilers wel bekent omdat ze hier belanden als ze rechtstreeks oversteken vanuit Frankrijk, Engeland of Ierland. Vanuit hier varen ze verder naar het zuiden , waarvan er nogal wat uiteindelijk de wereld rond gaan of plannen daartoe hebben. Tot nog toe weinig wind, af en toe zon maar mooie ankerplaatsen in de Ria’s ( zo noemen ze hier de baaien in de riviertjes.) onderstaand een uitgebreider verslag.

Zondag 9 september
Vandaag blijven we hier liggen in de baai van Luanco, we gaan eens een flinke wandeling maken en nemen Donna mee in de buggy, want lopen gaat haar steeds moeilijker af en ik had in Frankrijk daar al een buggy voor op de kop getikt.
Cor moest er om lachen maar ervaart nu zeker daar de voordelen van.
De zon liet zich niet zo veel zien maar de temperatuur was aangenaam.

Maandag 10 september

Voor we verder gingen nog even wat boodschappen gedaan en om ca 2 uur vertrokken we naar Cudillero. 20 mile verder. Aanvankelijk was er geen wind maar na een uurtje op de motor konden we toch nog wat zeilen. Het laatste uurtje was het weer op de motor. We kwamen om 7 uur aan in een klein vissers haventje waar we aan een mooring konden gaan liggen. Na het eten nog even de kant op gegaan. Het dorpje lag tussen twee rotsen in en oogde heel gezellig. Degene die beneden wonen konden het nog zonder trappen lopen doen maar alle huizen die er boven waren, moesten vele trappen op wilde ze bij hun voordeur komen. Alle huizen hadden hun eigen kleur en stijl.
Zoals iedere avond werd er weer druk gevist door Cor maar ook elke avond zonder vangst. Waar waren al die vissen toch? En ze zwommen zo langs de boot.

Dinsdag 11 september Luarca

Nog even een wat langere wandeling gemaakt door het dorp, maar nu met Donna in de buggy. Een koffie op het terras genomen en de nodige foto’s gemaakt. En om 1 uur gingen we weer een haven verder. Het was toch een bewolkte dag en dan kunnen we maar beter gaan varen. Geen wind maar dat zou de rest van de week ook zo zijn.
Op zee gekomen toch nog 2 uurtjes kunnen zeilen maar daarna toch de motor weer aan. 20 mile verder voeren we weer tussen twee rotsblokken een haventje binnen, dat wil zeggen er lagen 4 moorings. De vissershaven was om de hoek maar lag al vol met de lokale bevolking.
Ook daar na het eten een wandeling gemaakt. Dit was duidelijk een grotere stad. Morgen maar eens wat beter bekijken.

Woensdag 12 september

Het regende toen we wakker werden en dat heeft het gedaan tot ca 2 uur. We hebben wat karwijtjes gedaan het werd een rustige ochtend.
s’middags toch maar de regenjas aan en in het bootje naar de kant. Er was markt waar we verse vis en groente kochten. Ook vonden we een internet cafe waar ik de voorbereide mailtjes kon versturen en het weer even kon bekijken. Zag er allemaal nog niet zo mooi uit. Weinig wind en morgen ook nog regen daarna beter. Het was een leuke grote stad. s’avonds kwamen er weliswaar nog 3 Franse zeilboten aan de moorings liggen.

Donderdag 13 september Ria de Ribadeo

Wat uitgeslapen, want we zouden toch niet vroeg gaan varen. De stroom en de wind, wat er meestal s’middags een beetje komt, wachten we dan maar op. De volgende bestemming is 25 mile verderop Ria de Ribadeo.
1 uur vertrokken we, de eerste twee uur op de motor. Wat een deining stond er, vreselijk. Gelukkig kon er na 2 uur gezeild worden en dan heb je ook niet zo last van de deining.
Om 6 uur voeren we de rivier op , de anker plaats die aangegeven stond was vooraan maar vanwege de hoge golfslag niet echt interessant. Onder de brug door was een haven en even daar net voorbij lagen ook al twee Duitse zeilboten voor anker. Wij gingen daar bij liggen. 1 Duitser kwam gelijk al langszij met zijn bijboot om een praatje te maken. Hij was ook onderweg naar Portugal en zou daar overwinteren. Na het eten weer even de kant op, maar er was daar niet veel te beleven. Misschien morgen wat verder lopen, maar nu werd het al donker en Donna kan niet zover zonder buggy.

Vrijdag 14 september Ria de Vivero
Na het ontbijt haalde we het anker op en gingen even de haven in.
We wilde even gaan kijken naar nieuwe peddels want 1 peddel zijn we in de vorige ankerplaats kwijt geraakt jammer want die peddels zitten vast geschroefd aan de bijboot.
De andere peddel lag al half los. Dat zijn vaak losse lijnen die klapperen of wat dan ook. En we wilde even op zoek gaan na een nieuwe vulling voor de gasfles want die hadden we nog niet.
Op de steiger kwamen we Hollanders tegen waar we even een praatje mee maakte. Ze waren ook op weg naar Lagos, Portugal. Dat mis ik toch wel de aanspraak dat heb je met ankeren natuurlijk veel minder. Maar de havens zijn ook zo rustig dat veranderd dadelijk schijnbaar om de punt van La Coruna en dan richting Portugal zegt men.
Ria de Ribadeo is een grote stad met veel hoogbouw, we moesten de hele stad door voor die gasfles en peddels. En misschien is het wel zonde om er niet een dagje te blijven maar er was eindelijk weer een hele mooie zeildag voorspeld en daar had ik ook wel zin in. De peddels hebben we maar de gasfles niet.
Die middag zeilde we met de volle zon in de kuip super snel naar Ria de Vivero. Het werd inderdaad een hele mooie zeiltocht eentje uit de reclame boekjes. We zeilde 2 mile de rivier op en kwamen in een mooie baai terecht. Hier wilde we wel ankeren, terwijl ik mezelf beloofd had een haven op te zoeken. Maar de dag er op zou het ook mooi weer worden nu dan lig je in die baai voor anker super. Dus toch weer het anker laten zakken. Ook de twee Duitse zeilboten van een haven eerder lagen er. Die kwamen even later trots hun onderweg gevangen vis laten zien.

Zaterdag 15 september.

Het was een hele rustige nacht geweest.
Na het uitslapen even een wasje gedaan en daarna met de bijboot, Donna en de buggy naar de kant.
Daar een wandeling gemaakt en een grote supermarkt bezocht. Want mijn voorraad was weer minimaal. Het werd inderdaad een zonnige dag, met ook wel veel wind. We waren pas om 3 uur weer aan boord zo’n dag is altijd weer snel om. Eerst wilde we op de kant een hapje eten maar de keuken gaat hier pas tegen half 9 open, dat vinden wij weer veel te laat. Dus hebben we hier maar verse vis gekocht voor mij en voor Cor mosselen.
Ondertussen had ik vernomen dat de achterbuurman van het huis in Empel twee weken geleden aan een hartaanval gestorven is. Heel plotseling. Dat houd me toch wel bezig. Ik kende hem meer van vroeger toen we samen in de jeugdcommissie zaten van de tennisclub. Hij is maar een paar jaar jonger als ik. Vreselijk.

16 en 17 september.

Zondag werd een dag van wel/geen wind. We hebben 2 uur geprobeerd te zeilen, halfwinder op/eraf. Voor de wind, halve wind, tegenwind. Uiteindelijk toch maar weer gekozen voor de motor. De zon wilde ook niet echt. Lange broek aan/uit, trui aan uit, korte broek/hemdje aan en dan weer uit.

s’avond voor anker in Ria de Cedeira, waar ik na het eten bij Nederlanders op de thee ging. Erg gezellig, ze waren net begonnen aan hun wereldreis.

Maandag kan ik kort in zijn.
Geen wind, geen zon en weer geen vis gevangen.
Dus motor aan, lange broek met trui en maar weer een blikje open getrokken. Laat in de middag zelfs een beetje regen.
Maar 28 mile weer dichter bij ons doel in La Coruna beland.
Waar ik dacht vele zeilers tegen te komen, kwamen we aan in bijna lege havens. Maar wel de Nederlanders van de avond ervoor en we waren nog lang niet uitgeklets dus daar gaan we dan maar mee verder.





  • 18 September 2012 - 17:50

    Dunbus:

    Hoi Cyn en Cor, het schiet nou toch wel op in La Coruna. En ik maar denken dat jullie de zeiltocht van je leven hadden met een snelheid tussen de 5 en 6 knopen. Wind NO. op Marine Traffic. Niet dus. Dat gaat beslist nog komen langs de Portugese kust. Veel plezier! groetjes Jos

  • 18 September 2012 - 22:01

    Gonnie:

    Jullie moeten af en toe wel afzien hoor, wel wind op het moment dat je niet nodig hebt, geen wind, regen en dikke truien en lange broeken weer. Ook die gastank lijkt maar niet te lukken. We knap dat jullie steeds weer grote stukken wandelen en op zoek goed naar de gezelligheid in de havenplaatsjes. Ook grappig dat je af en toe weer dezelfde zeilers tegen komt. Nu op naar de volgende haven en hopelijk wat zonniger weer en een lekker zeilwindje. Toi Toi Toi.
    O, ja - volgens het bijgaande kaartje ligt La Coruna bij de Canarische eilanden langs de kust van Noord Afrika. Uit jouw verslag begrijp ik dat het misschien A Coruña moet zijn. Dat ligt in het noordwest van Spanje. Maar misschien heb ik het als landrot wel verkeerd.
    Sterkte en groetjes

  • 19 September 2012 - 12:57

    Annette Kwaks:

    Hoi Cynthia en Cor.
    Steeds weer leuk de avonturen te volgen. Heb je altijd zo goed kunnen verhalen of is dit iets wat je nu in jezelf ontdekt hebt!.
    Wat ik me afvraag hoe lang je (jullie) van plan zijn om weg te blijven. Gaat dat om 1 jaar!?
    Moeilijk denk ik na zoveel vrijheid (blijheid) om weer te wennen aan structuur.
    Bij mij gaat het ook allemaal zijn gangetje. Heb vandaag voor het laatst gefitnessed. Druk, druk en dan moet je toch keuzes maken. Het bridgen met Johan gaat heel goed en dat moeten we proberen zo te houden. Ben aan 't golfen geslagen en doe Tai Chi. Vooral het golfen ligt me goed en ben blij dat ik daar nog mee begonnen ben. Lekker buiten sportief bezig zijn.
    Geniet en nogmaals ga lekker door met je leuke verslagjes!
    Lieve groetjes Annette

  • 19 September 2012 - 14:36

    Alice Van Hest:

    haaa die lieve Cynth, ha Cor, pootje voor Donna!
    geweldig wat jullie doen! Ik geniet vanachter de laptop in volle teugen mee. Wat me opvalt is dat jullie best veel regen hebben. Hier is het lange tijd mooi weer geweest (zelfs 25 graden op 9 september) maar nu treedt de herfst in.
    Matthew Wiseman ( zoon van Michelle uit australië) is hier geweest. Veel bij Bjorn in Amsterdam geweest maar ook met mij Vlijmen bezocht en Duitsland (om het bier te proeven).
    Zaterdag werd de verjaardag van oom Lex gevierd en daar heeft hij wat andere familie ontmoet: jouw vader en Margriet, jet en lex, robin, ingrid, paul en boy. Dat vond hij wel erg leuk. Hij vind Riet de allerliefste en als hij thuiskomt in australie (in november want hij gaat eerst naar Thailand) dan gaat hij eerst naar Riet.
    Wanneer zeil je naar australie? Kan dat niet je volgende reis worden?
    Lieve Cynthia, veel mooie momenten, veel zeildagen jou toegewenst vanuit het platteland in nederland

  • 19 September 2012 - 21:38

    Marjo:

    Hoi Ccynthia,
    Wat leuk te lezen dat je bij La Coruna bent aangekomen: Frank en ik zijn in juni de hele kustlijn afgezakt, ook zo'n beetje tot La Coruna. Je zit nu valk bij Santiago de Compostelle: op het water zul je weinig pelgrims tegen komen, neem ik aan :) .
    Goeie reis naar Portugal!! Marjo

  • 19 September 2012 - 23:32

    Jangreetje:

    je verhaal gelezen, sjonge wat ben je al ver,heel fijne reis verder en veel plezier,[buurvrouw,]
    Groetjes Greetje en Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cynthia

Ik zeil al heel mijn leven en heb in 2012 besloten met mijn boot te vertrekken ergens waar het altijd mooi weer is. Na 7 jaar op de Canarische eilanden meezeilvakantie te hebben gedaan, ga ik nu mijn horizon verbreden. Ik ben overgestoken naar Suriname en maart 2020 door naar de Caribe. Waar ik verder ga met mijn meezeilvakantie's of dag tochten met gasten. Waar ik zelf ook heel blij van wordt.

Actief sinds 12 Juni 2012
Verslag gelezen: 1069
Totaal aantal bezoekers 204580

Voorgaande reizen:

07 Oktober 2013 - 07 Oktober 2014

Happy on the Canarisch

01 Juli 2012 - 30 November -0001

zeilend naar het zuiden

23 December 2019 - 30 November -0001

Meezeilvakantie Caribisch gebied

Landen bezocht: