Drie weken NL - Fuerteventura - Reisverslag uit Isla de Fuerteventura, Spanje van Cynthia hest - WaarBenJij.nu Drie weken NL - Fuerteventura - Reisverslag uit Isla de Fuerteventura, Spanje van Cynthia hest - WaarBenJij.nu

Drie weken NL - Fuerteventura

Blijf op de hoogte en volg Cynthia

26 September 2014 | Spanje, Isla de Fuerteventura

Drie weken Nederland waren geweldig, mijn missie is gedeelte geslaagd. Het blijft altijd moeilijk om steeds in een redelijk korte tijd alles en iedereen te zien en te ondernemen wat ik voor ogen heb.
Dit keer is mijn energie meer gegaan naar nieuwe contacten dan naar mijn familie.
Natuurlijk heb ik weer de nodige tijd en aandacht aan Rob en Susan besteed. Heerlijk shoppen in Amsterdam met Susan en omdat ik , als ik in NL ben, bij Rob logeer, genoeg tijd met Rob doorgebracht.
Het moet ook weer niet te lang worden want dan ga ik in de weg lopen;)

12 september geef ik een lezing in Antwerpen over mijn tocht naar de Canarisch en veel verteld over het zeilen hier. Er was veel belangstelling en uiteindelijk blijkt de avond te kort om alle vragen te beantwoorden.

Ik merk steeds weer dat mijn verhalen veel gelezen worden. Wat ik nu veel gehoord heb is dat mensen zeggen , jij bent zo druk met je werk. Dat is misschien zo te lezen via mijn verhalen maar ik ben nog steeds meer vrij dan dat ik werk. Ik hou van mijn werk en alleen is ook maar alleen dan ben ik liever bezig. Het eerste jaar had ik veel minder charterwerk en toen kwam ik ook financieel rond dus ik doe het niet alleen voor het geld maar misschien nog wel meer omdat ik het leuk vind om te zorgen en mijn passie over te brengen.

19 september, na bijna 3 weken NL, moet ik dan uiteindelijk toch besluiten weer terug te gaan.
Ik heb een afspraak met twee vriendinnen in Fuerteventura, het Engels/ Nederlands koppel wat ik in juni ontmoet heb op Gran Canaria, ze willen weer een paar dagen mee. Zij maken ook mijn nieuwe website en vind dat ik daar wel wat voor terug kan doen. Hoewel ze aangeven dat niet als verplichting te moeten voelen.
We zijn ondertussen vriendinnen geworden en vind het ook wel weer heel leuk ze terug te zien. Ik twijfel tot het laatste moment ( dat is het nadeel van een open vliegticket) of ik wel zal gaan. Ook hier wordt er geroepen nog een weekje te blijven. Maar met lood in mijn schoenen vertrek ik dan toch.

Op het vliegveld in Las Palmas wordt ik opgehaald door Hector.
Ik kom net op tijd aan om iedereen in Las Palmas weer te zien bij de Nederlandse borrel. Het is weer een heerlijk weerzien. De volgende ochtend als ik wakker wordt , ben ik verrast te zien hoe mooi oa mijn vloer is geworden.


In mijn afwezigheid is Cor aan boord geweest en heeft mijn vloer opnieuw in de lak gezet. Zo ook nog wat andere kleine karweitjes. Wat een luxe zo’n vriend.
Mijn dag is druk met de Liberty van de woestijn zand te ontdoen, groots boodschappen inslaan, telefoon regelen en mijn schip klaar maken voor vertrek morgenvroeg. Geen tijd om uit te rusten van mijn 3 weken Nederland dus.

Zondagochtend half 7 loopt mijn wekker weer af.
Voor het eerst sinds lange tijd ga ik er weer eens alleen op uit.
De oversteek naar Fuerteventura. Maar eerst dus naar het zuiden, Morro Jable 55 mijl. Uiteindelijk moet ik in het noorden zijn, Corralejo.

Meestal een heerlijk tochtje.
Ik heb er zin in hoewel er weinig wind staat, maar dan heb ik de tijd om even bij te komen van de toch wel erg drukke tijd de afgelopen weken.
De eerste twee uur op de motor, met een zeiltje erbij. Na twee uur gaat er een alarm af. Ik denk de stuurautomaat maar die is het niet en ook de marifoon niet. Een lampje op het des boord van de motor staat in het rood. Een oververhitte motor.
Meteen zet ik hem uit. Wat nu, wat heb ik ook al weer geleerd. De koelvloeistof nakijken. Die staat op het minimum dus die eerst maar even bij vullen en de motor goed af laten koelen. Dan het olie pijl controleren, meer dan genoeg. Ook kwam er bij het weg varen water uit de uitlaat.
Er staat weinig wind en ook nog uit de verkeerde hoek, zodat ik steeds verder de oceaan op moet en dus verder van het eiland af. Ik heb geen bereik meer met mijn telefoon om advies te vragen.

Na 2 uur probeer ik de motor weer uit en inderdaad het lampje is uit maar nu komt er geen water uit de uitlaat, niet goed dus, weer de motor uit. Dan is waarschijnlijk mijn impeller aan vervanging toe.
Ik lig zowat stil en weinig golven dus ik duik maar eens naar beneden, de motorruimte in. Maar zoals op veel plekken aan boord kan ik er slecht bij. Ik schroef wat extra planken los bij mijn trap maar nog lukt het niet. Het zweet druipt langs mijn nek naar beneden. Ik schroef de boel weer dicht want dit is niet de oplossing. Ik ga maar weer naar buiten en stel me in op een lange avond en/of nacht. Mijn kaartplotter verteld me, als ik zo doorga dat ik niet voor de volgende ochtend ter plekken zal zijn. Maar ik vertrouw er op dat er nog wel wat meer wind gaat komen en dat hij wat gaat draaien want deze richting is niet normaal voor dit gebied.
Om 4 uur in de middag gebeurd het dan echt. De wind draait de goede kant op en wakkert wat aan en om 5 uur zelfs zover dat mijn kaartplotter ook enthousiast wordt en nu kom ik waarschijnlijk om 12 uur in de avond aan. Ik reken uit wanneer ik dan ongeveer weer telefoon contact kan hebben maar dat lukt dus niet voor het donker wordt. En dan erbij repareren lukt nu ook niet meer want de Liberty gaat nu te schuin. Dus dat wordt met donker de haven in zeilen. Of wordt me naderhand in gefluisterd doorvaren tot het weer licht wordt en dan ben ik denk ik wel in Gran Tarajal en daar kan ik wel hulp krijgen. Of voor anker gaan als het nog donker is. Al deze optie’s houden me de hele dag bezig. Dus van een rustige overtocht met een boek op schoot komt er niet van.

De laatste mijlen is er zelfs veel wind. Ik spuit vooruit wat nu voor mij niet echt hoeft want ondertussen is het pikkie donker, geen maan en ik ben echt geen held met in het donker zeilen. De vele lichtjes op de kant komen op me af wat me onrustig maakt.

Ik ken Moro Jable goed en weet waar ik de pontons kan vinden en met een beetje geluk kan ik zo langszij afmeren op zeil. Ik weet ook dat die pontons onverlicht zijn en dat ik alleen aan de binnen kant van de ponton moet afmeren want aan de buitenkant kan ik niet draaien omdat het daar al snel te ondiep is.
Het is half 11 en ik waag het erop om naar binnen te gaan. Zie ik het allemaal niet goed draai ik om en zeil ik verder. De wind valt weg binnen de pieren, om toch vooruit te komen houd ik zoveel mogelijk zeil op.
Op het laatst laat ik het grootzeil zakken en langzaam draai ik de fok weg . Het is inderdaad pikkedonker.
Op het laatst zie ik dat er iemand op het ponton staat, me op te vangen. Ik heb al geen vaart meer en leg de Liberty netjes langs zij en zonder moeite spring ik op steiger met mijn lijntje en houd de Liberty tegen. Yes, roep ik tegen mezelf, het is me gelukt. Na alles goed vastgelegd te hebben app ik met het thuisfront : alles is in orde.

Ik wil meteen de impeller gaan vervangen, ben nu toch nog zo wakker en de volgende ochtend moet ik eigenlijk weer verder. Ik ben bijna een uur bezig om te doen wat ik moet doen, met de nodige support van mijn achterban die me via de telefoon bijstaat.
Ik krijg de oude impeller er eindelijk uit maar de nieuwe er niet in. Ik moet alles op de tast doen want ik kan het niet zien omdat hij zo verstopt zit. Ik wordt erg ongeduldig en besluit er mee te stoppen, misschien ben ik ook gewoon moe. Zo gek is dat niet.

Na een redelijk doch korte nachtrust begin ik vol goede moet met het inbrengen van mijn nieuwe impeller en het lukt. Ik schroef alles weer netje dicht en een half uur later start ik de motor.
Het werkt allemaal weer. Ik gooi mijn lijnen los en vertrek. Onderweg ontbijt ik wel wat want ik verwacht weer weinig wind.
Het eerste uurtje kan ik zeilen maar al gauw staat de wind tegen en wordt het kruizen, veel al motorzeilen want er is te weinig wind om ook maar ergens te komen.

Eind van de middag heb ik het gehad en ben echt moe. En besluit mijn anker neer te laten bij Gran Tarajal. Ik vind het altijd een heerlijk haven, maar nu even wil ik alleen maar rust. En ik ken mezelf als ik in de haven ben vind ik dat ik weer van alles moet doen en voor anker kan dat veel minder. Om 8 uur besluit ik mijn bed op te zoeken en val dan ook onmiddellijk, voor 12 uur lang, in slaap.


Dinsdag 23 september komen dan de dames aan boord waar ik deze tocht voor ben begonnen. Ze komen met de bus mijn kant op, omdat ik Carrolejo , waar ik eigenlijk heen zou gaan niet gehaald heb. We zeilen gezamenlijk naar Rosario, wel zo gezellig.
Daar stappen de dames weer van boord en ga ik voor anker. Het is een heerlijke rustige nacht.
De volgende ochtend om 6 uur weer mijn bed uit om de laatste 17 mijl af te leggen en dan nu uiteindelijk wel naar Carrolejo.
Daar stappen mijn vriendinnen weer aan boord en we zeilen een rondje om het onbewoonde eiland Lobos. Het is een hele mooie zeiltocht en in de middag droppen we ons anker voor het eiland.
Het is leuk om al die toeristen boten met hordes mensen gade te slaan vanuit de kuip, die aankomen om het eiland te bezichtigen. Om 6 uur is iedereen weer weg en heb je het eiland voor jezelf. Ik besluit deze week daar wat nachten door te brengen.

Vandaag breng ik de dames weer terug naar Carolejo en blijf ik in de haven liggen. Het is er erg toeristisch, geen hoogbouw en eigenlijk heel gezellig. We gaan een hapje eten en als ik terug loop is er veel te doen op straat. Vele artiesten doen daar hun ding. Ik ben te moe om er lang van te genieten en zoek mijn bed op. Morgen en misschien overmorgen ben ik hier vast nog.

Het was een hele organisatie om hier te komen en met mijn Engels/Nederlandse vriendinnen te gaan zeilen maar zeker de moeite waard. Het is weer heerlijk ze terug te zien en met dames onder elkaar is het toch weer anders.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Isla de Fuerteventura

Happy on the Canarisch

Happy on the Canarisch
Wat kan een mens toch vastzitten in oude gewoontes. Zelfs ik, hoewel ik vind dat ik best wat uitdagingen aanga, zit ik vast aan mijn titel van deze website “op weg naar het zuiden” maar zoals je misschien is opgevallen hij is veranderd. Een inmiddels goede vriend maakte mij daar attent op. Hij zei: Cynt je bent daar al bijna een jaar en nog zet je boven je verslagen ”op weg naar het zuiden” wordt het niet eens tijd dat te veranderen. En vandaag tijdens mij hervatte hardloop training( sorry Joke, het hardlopen is er de laatste tijd een beetje bij in geschoten;-) ) bedacht ik deze nieuwe titel.
Misschien vraag je je dan af waarom Engels? Nu dat is voor mij logisch. Engels is zo’n beetje mijn voertaal aan het woorden. Ik zou wel willen dat dat Spaans is maar zoals jullie eerder hebben kunnen lezen is het geen haalbare zaak voor mij en dan erbij een Spaanse titel kan zeker de helft van mijn lezers dan weer niet vertalen.

Genoeg hierover ik was gebleven bij mijn laatste dag op La Palma.
Dinsdagavond 24 september ga ik na een leuke charter dag en afscheid nemen en 5 mijl verder op, aan een mooring liggen, scheelt woensdag weer een uur.
Maar daar krijg ik dus spijt van, wat om deze tijd van het jaar nooit is, is nu wel, westen wind, dus de golven op de kant. Dat heb ik geweten, geen oog heb ik dicht gedaan.
Mijn plan is de volgende dag om 6 uur te vertrekken, nu kan ik ook eerder gaan want ik ben toch wakker, maar het is echt pikkie donker en ik wil om de zuidpunt met een beetje licht zijn, om de golfslag en de wind daar te kunnen inschatten. Want dat kan ook ineens veranderen daar. Eindelijk kan ik dan de mooring lijn los gooien

Ik zie echt geen hand voor ogen met alle boord lichten aan en een hoofdlampje op vaar ik voorzichtig naar achteren om geen mooring lijn in mijn schroef te krijgen. Er staat al meteen wat wind ( dacht ik) dus zoek waar die vandaan komt en hijs de zeilen. Maar algauw blijkt dat wat erg positief te zijn maar naar een uurtje motorzeilen kan hij dan toch uit. Om half 8 ben ik bij de zuidpunt en het begint net wat schemerig te worden. Goed gepland Cynt. Er staat ca 15 knopen wind van achteren, het zeilt als een speer met de boom in het voorzeil.

Ca half 10 beginnen mijn ogen dicht te vallen, de zeilen staan goed en ik hoef weinig te doen. Ik bedenk dat het misschien een mooie oefening is om met de wekker in mijn hand me zelf te slapen te leggen op de buiten bank, zal ik toch moeten leren en geloven dat ik dat ook kan. Met het oog op eind van de week wanneer ik 100 mijl in een keer in mijn eentje moet afleggen.
En ja hoor aan het einde van de oefening om 11 uur heb ik weliswaar echt geslapen de laatste 20 minuten. En de keren daarvoor ook best kunnen rusten. En steeds als de wekker afging even om me heen gekeken, wat zeil bijgesteld en weer verder gaan slapen. Ik sta versteld van mezelf en krijg steeds meer vertrouwen dat ik misschien wel heel de tocht alleen kan doen.

Om 11 uur ga ik thee zetten met een plak peperkoek als ontbijt. De wind is ondertussen naar een minimum gegaan maar nog net genoeg met de stroom er bij om de motor nog even uit te laten. Maar om 12 uur ga ik echt niet meer vooruit dus de tor aan. En helaas tot bijna het einde. Nog ca 1,5 uur kunnen zeilen. En juist waar ik had verwacht een rustiger water te vinden achter Gomera ging het even flink waaien. Wel heb ik van echt heel dicht bij heel veel dolfijnen gezien. Ze zwemmen heerlijk mee aan de voor punt van de Liberty. De oceaan was op dat moment spiegelglad en heel helder blauw ik heb hele mooie foto’s en filmopnames kunnen maken, machtig.
De laatste uren is het nog hard sjorren aan die zeilen. Met iedere keer die wind wisseling moest het voor zeil ook steeds ingerold en uitgerold worden. Boom er in en eruit. Als de boom er in en er uit gaat heb ik geleerd hem eerst weer in te rollen en dan de boom er in, dan sta je niet zo te wiebelen op dat slingerende voordek met het inprikken van de spinaker boom.

Dus toch nog moe kom ik om 7 uur aan in de haven van San Sabastiaan , waar ik weer een warm ontvangst krijg van Liesbeth en Hans. De heerlijke zelfgemaakte vissoep staat al weer klaar en natuurlijk het luisterend oor.

De dag er op spoel ik de Liberty weer goed af. Was mijn bedden goed met de hand.
Altijd een heel karwij. Schrijf aan mijn verslag en praat lekker bij met Liesbeth. Zo’n dag is altijd zo om. S’ avond wordt ik weer uitgenodigd voor een heerlijke vegetarische maaltijd natuurlijk bij Hans en Liesbeth aan boord. Ga niet al te laat naar bed want de volgende ochtend loopt mijn wekker weer om half 7 af.

Zodat ik 27 september om 7 uur bij de bakker sta voor een vers broodje. Hans staat al weer klaar op de steiger om me los te gooien. Ook Liesbeth verschijnt in haar Pyjama om uit te zwaaien. Ik wacht nog even want ik wil een beetje schemer hebben bij het verlaten van deze haven in verband met de windversnelling net buiten de kom. Maar het valt mee. Met een heerlijk gangetje zeil ik dan naar Tenerife waar ik om half 2 aankom.

Ondertussen is het stevig gaan waaien en ook in de redelijk onbeschutte haven waait het 18 knopen. Er staat een haven meester te roepen welke box ik in moet varen maar ik roep dat ik eerst alles klaar moet maken, om onbeschadigd de box in te draaien denk ik bij mezelf. Ik geloof dat hij het niet echt begrijpt.
Maar ik neem daar toch gewoon de tijd voor. Er is weinig ruimte om mijn ding te doen dus steeds zet ik de motor weer in zijn achteruit/vooruit om de volgende stootwil op te hangen.
Het waait zo stevig dat het niet mee valt om niet verstrikt te raken tussen de voor anker gelegen boten. Als ik er voor klaar ben vaar ik dan toch naar de aangewezen box.
Nu lijkt het handig zo’n havenmeester op de kant maar die weten vaak niet wat ze moeten doen, zo raar. Het is een smalle insteek maar zonder moeite draai ik de Liberty op zijn plaats.
Stap op de steiger om zelf al mijn lijntjes vast te maken. Trots als ik op mezelf ben sta ik even op de voor punt te genieten. Komt er een wat oudere man al klappend langs en zegt knap hoor op zijn Spaans. Natuurlijk ben ik blij met zo’n compliment maar later denk ik. Je had ook even kunnen helpen? Zal wel zijn reden hebben waarom hij liever toeschouwer wilde zijn.

Een uurtje later krijg ik een smsje van Ton, reisleider van de SRG ( stichting gehandicapten reizen) dat de reis naar Tenerife niet doorgaat. Alle deelnemers staan voor niets op het vliegveld. Ik heb jaren voor de SRG als reisleider geholpen op dit soort vakanties als vrijwilligster en toen ik hoorde dat ze naar Tenerife zouden komen heb ik mijn hulp aangeboden voor een paar dagen. Maar de reisorganisatie is failliet dus de reis gaat niet door. Ik wilde ze vanavond om 7 uur van het vliegveld naar hun hotel vergezellen. Wat balen voor hun. Mij geeft het wel wat meer ruimte om toch op tijd mijn einddoel te bereiken.

Dus de volgende ochtend vaar ik om kwart voor 7 weg. S’avonds ben ik goed in het pikkie donker de uitgang gaan bestuderen. Het is hier allemaal erg klein en weinig ruimte om eerst rustig alles op te ruimen voor dat ik het ruime sop kies. Het waait nog steeds stevig.
Er is nagenoeg geen verlichting zelfs de ingang is niet verlicht. Hier moet je dus niet s’nachts naar binnen varen denk ik.

Maar vanochtend is het blad stil. En dat heeft het 56 mijl volgehouden. Dus de motor heeft weer over uren gemaakt. Om 7 uur laat ik mijn anker vallen in Anfi, Gran Canaria. Het geeft me een beetje een thuis gevoel. Dit keer liggen er meer zeilboten voor anker. Na een frisse duik en mijn avond eten duik ik weer mijn bed in. Ik krijg ook nog een telefoontje van Greame, een Engels gezin waar ik het erg goed mee kan vinden,+ dat hij een opstapper voor me heeft voor de volgende uitdaging. 100 mijl naar Gran Tarajal op Fuerteventura.
Mijn eind doel van deze week/maand. Ik had hem gezegd dat ik er tegen opzag zo’n groot stuk alleen te moeten zeilen en dan de nacht vind ik erg moeilijk. Hij vind alles knap wat ik doe en dat vooral omdat hij het zelf niet kan of aandurft hij ligt dan ook al bijna een jaar aan de steiger in Las Palmas omdat hij geen goede schipper kan vinden om verder te gaan.


Zondag krijg ik eerst bezoek van vriendin Marleen. Die zwemmend naar me toe komt omdat ik de bijboot al opgeruimd heb. We kletsen gezellig bij over waar we de laatste weken zoal mee bezig zijn geweest. Heerlijke vriendinnen praat.
Om 4 uur vaar ik naar de kade van Arquinequin waar ik de Liberty even langs een vissersboot leg om Franco, mijn opstapper voor de volgende tocht aan boord te nemen. Greame , Camille en Alexander zijn er ook.
Ik vraag ze of ze even met hun auto wat extra diesel willen halen want het beloofd weer vele motor uren te worden. Ze vragen of ik mee ga. Ik laat Franco achter op de boot, zonder eigenlijk echt welkom te heten.
De vissers boot waar ik tegen aan lig is goed aan het spuien waardoor het er erg onrustig liggen is.
Dus veel tijd heb ik niet. Graeme en Camille willen even hun ei kwijt en in korte tijd vertellen ze wat ze dwars zit. Ook hebben ze steeds weer mijn advies nodig over uit een lopende dingen. Na de reserve tankjes gevuld te hebben nemen we weer afscheid en starten we de motor om aan onze trip te beginnen.
Onderweg maak ik verder kennis met Franco, de hulk zoals Marleen en ik hem noemen. Ik kende hem wel van zien en van verhalen en heb er ook wel eens een woordje mee gewisseld. Het is een fransman die ook wel Engels kan zegt hij zelf maar in de praktijk zeer slecht niet te begrijpen blijkt tijdens deze reis. Het is maar goed dat er geen wind is wat dat betreft, want hij snapt er niet veel van.
Toch heeft hij zeker zijn nut. Hij ziet heel goed in het donker wat in het begin goed van pas komt. We komen namelijk langs een onverlichte visfarm in het water. Op de kaart wel aangegeven maar hij wordt nog wel eens verplaats weet ik uit ervaring. Ook de nacht krijg ik zo de kans om te slapen.
Ik doe de wacht 11 tot 2 en hij de rest. Dat wilde hij zo prima denk ik dan. De 10 donkere uren hebben we kunnen zeilen de rest op de motor. 22 uur zijn we onderweg geweest.


De volgende dagen houd ik me bezig om mijn schip klaar te maken om de kant op te gaan, alle papieren in 3 voud ingediend voor toestemmig, met een beetje geluk duurt het twee dagen maar dat geluk heb ik niet. Het worden er vier en dan lig ik eindelijk onder de kraan is er niemand. Nee, ze komen pas om 5 uur wordt me gezegd. Dus maar weer wachten.

Ondertussen de donderdagavond vlucht naar huis gemist. Nu ga ik maar voor de zondag vlucht. Gelukkig heb ik een open ticket dus een echte ramp is het niet. Maar om half 6 krijg ik te horen dat er geen steunpalen voor mijn schip zijn met een kiel van 1.90. Ze zijn er wel maar niet voor 5 weken.
Er ontstaat wat strijd daar over op de wal . Het einde van het liedje is dat ik om 6 uur weer terug in de box lig. Mijn tussen persoon hier zegt dat hij het volgende week met zijn vriend, ook weer een bevriende man van hier die ik ken, gaat regelen.
Hij zal zorgen dat mijn boot de kant op gaat. Nu gebeuren er vreemde dingen hier wat mij er van weer houd om sleutels en geld meteen maar bij hun achter te laten.

Mijn buren kende ik al uit las Palmas en vraag hun hulp of ze bieden hem eigenlijk zelf aan. Ik geef hun de bootsleutels , het geld en de nodige instructies om volgende week hopelijk mijn boot toch op te kant te krijgen. Er moet het een en ander gebeuren , schroefas moet vervangen worden en nieuwe antifouling.
En op de kant staan is hier zoveel goedkoper dan in het water blijven liggen en beter, dus ik wil de kant wel op.

Ik ga namelijk na een paar dagen in Nederland , 3 weken naar Tanzania om mijn vrijwillerswerk voor de doven kinderen, wat ik al jaren daar gedaan heb, te hervatten. Daarna vlieg ik via Nederland vrijwel meteen weer door naar hier toe. Dus al met al 4 tot 5 weken weg.

Mijn laatste dag hier loop ik weer hard, zoek een internet cafe op om dit verslag te plaatsen en rommel nog wat verder.



Recente Reisverslagen:

13 April 2019

verslag april 2019, terug van Suriname

18 Januari 2019

Meezeilvakanties Canarische eilanden

18 November 2018

Mijn weken in NL als

04 September 2018

Verslag september 2018 en een nieuwe uitdaging.

14 April 2018

meezeilvakantie, rondje Gran Canaria
Cynthia

Ik zeil al heel mijn leven en heb in 2012 besloten met mijn boot te vertrekken ergens waar het altijd mooi weer is. Na 7 jaar op de Canarische eilanden meezeilvakantie te hebben gedaan, ga ik nu mijn horizon verbreden. Ik ben overgestoken naar Suriname en maart 2020 door naar de Caribe. Waar ik verder ga met mijn meezeilvakantie's of dag tochten met gasten. Waar ik zelf ook heel blij van wordt.

Actief sinds 12 Juni 2012
Verslag gelezen: 763
Totaal aantal bezoekers 204639

Voorgaande reizen:

07 Oktober 2013 - 07 Oktober 2014

Happy on the Canarisch

01 Juli 2012 - 30 November -0001

zeilend naar het zuiden

23 December 2019 - 30 November -0001

Meezeilvakantie Caribisch gebied

Landen bezocht: