Juni/ juli Een mooi begin en een einde met een tra - Reisverslag uit Tazacorte, Spanje van Cynthia hest - WaarBenJij.nu Juni/ juli Een mooi begin en een einde met een tra - Reisverslag uit Tazacorte, Spanje van Cynthia hest - WaarBenJij.nu

Juni/ juli Een mooi begin en een einde met een tra

Blijf op de hoogte en volg Cynthia

03 Augustus 2015 | Spanje, Tazacorte

Juni zou mijn maandje als opstapper zijn en Madeira verkennen. Een Portugees eiland 300 mijl ten noorden van de Canarische eilanden. Maar helaas werd die afspraak afgezegd twee weken eerder.

Zoals steeds vult die periode zich vanzelf weer op. Cor zou die maand weer op de Liberty zijn maar nu ik er zelf ben zou dat dus ook niet door gaan. We besluiten dat hij twee weken komt en dat we een paar lange tochten gaan zeilen. Iets wat ik met opstappers niet echt doe.
Eerst twee weken weer van alles aan de Liberty doen. Er zijn altijd wel kleine klusjes. En mijn bijna dagelijks gevecht met een beetje goed internet kost ook veel tijd. Wat dat betreft is dat in Nederland wel heel goed geregeld.
13 juni komt Cor weer aan boord. Er is wel erg weinig wind voorspeld om meteen te vertrekken. Daarom gebruik ik de eerste dag om mijn motor maar weer eens een grote beurt te geven. Dit onder toeziend oog van Cor. Dat is meer voor mijn onzekerheid dan dat ik het niet zelf kan.
Zo pikken we ook nog even de Hollandse borrel mee.
We besluiten de dag erop te vertrekken. Er wordt maar 6 tot 7 knopen wind voorspeld maar de ervaring is dat het meestal wat meer is. Ik wil een keer langs de westkust van Fuerteventura naar het noorden . Dat is 100 mijl en geen havens onderweg. De wind is echter zo tegen en dan te weinig dat we al gauw besluiten tocht de oost kust te nemen, dan zit er na 55 mijl een haven en dan iedere 20 mijl verder weer een. Het doel wordt wat bijgesteld na ca 24 uur zeilen en kijken waar we uitkomen.
Dat is heel relax zeilen , we zeilen toch nog een gemiddelde van 4 knopen en dat bij een wind van 8 knopen zijn we heel tevreden. Zo komen we 22 uur later aan in Gran Tarajal. Zonder motoruren. Overdag heerlijk zonnig weer en in de nacht wat koeler. Elke 4 uur wisselen we van wacht waarvan Cor de hondenwacht neemt ( van 12 tot 4 uur) omdat het allemaal zo vertrouwd is slaap ik heerlijk.

En zo hoppen we gaande weg de week langzaam naar het noorden met af en toe een dagje niets doen tussen door en ankeren we waar mogelijk is.
We komen ook nog even in Rubicon Lanzarotte. Daar merken we dat de elektrische ankerlier het heeft begeven en niet zomaar op te lossen is. Mijn anker ophalen met de hand lukt me echt niet. Ook maakt mijn stuur automaat veel herrie en stopt er mee. Na wat telefoontjes en mailcontacten wordt er aangegeven dat er nieuwe onderdelen besteld moeten worden en de tijd begint ineens parten te spelen.
In de zomer maanden heb ik veel werk op La Palma en dat zonder stuurautomaat wordt een probleem. We besluiten om in een keer terug te zeilen naar Las Palmas en nu wel via de westkust van Fuerteventura.
Er wordt een mooi bakstag windje voorspeld. Dan heeft Cor hopelijk nog tijd om een oplossing voor mijn stuurautomaat te bedenken. En eventueel materiaal te bestellen.

En zo is het dat we 21 juni terug zeilen naar Las Palmas. 100 mijl in 18 uur. Zonder stuurautomaat. We wisselen onze diensten mooi af. Heerlijke wind , helaas waren de golven dusdanig dat we het stuur niet echt los konden laten en ook niet vast konden zetten. Maar we creëren een luxe zit stand achter het stuur en zo zeilen we om 5 uur in de ochtend las Palmas binnen. Veel eerder dan verwacht. Moe maar voldaan. Na een paar uurtje slaap , worden we actief. Van de dealer van Raymarine krijgen we te horen dat ons probleem alleen op te lossen is een nieuwe motor te kopen van 200 euro. Het is nu al de tweede stuurautomaat in 3 jaar tijd , dus mijn vertrouwen daarin is minimaal. Cor wil uitzoeken wat er nu echt kapot gaat steeds. We hebben contact met Nederland maar die raden ten zeerste af het ding uit elkaar te halen. Garantie hebben we niet want die geld alleen op de eerste aankoop terwijl dat pas 2,5 jaar geleden is en de laatst 1.5 jaar geleden.
De watersport winkel Rollnautic hier in Las Palmas kent Cor ondertussen en als hij uitlegt wat er volgens hem mis is zegt een van die jongens. Haal hem maar uit elkaar, garantie heb je toch niet , misschien heb ik nog wel een oude in het magazijn liggen voor de kapotte onderdelen. Cor haalt de motor uit elkaar en het blijkt heel simpel te zijn. 3 van de 9 radertjes zijn kapot er zijn tandjes afgebroken. Na twee dagen onderhandelen en handelen, werkt mijn stuur automaat weer zonder enige kosten en met reserve onderdelen voor een volgende keer. Wat, iets is niet te maken;) Dat moet je nooit tegen Cor zeggen. Ook mijn ankerlier wordt weer van nieuwe bedrading voorzien, is vanwege het vele zoute water toch niet zo waterdicht als gezegd wordt. Na drie dagen toch weer flink druk bezig geweest vertrekt Cor naar NL en komt mijn dochter Susan voor 8 dagen .

Susan heeft aangeven veel te willen zeilen en dat staat er dus op het programma. De eerste dag blijven we liggen, te veel wind, we doen groots inkomen en laten het bezorgen. Susan denkt dat dat allemaal voor 1 week is maar ik weet dat boodschappen doen de komende weken allemaal ver lopen is dus al het zware spul sla ik nu al in.

Zondagochtend 7 uur varen we Las Palmas uit. We gaan dit keer via de Noordkant naar Santa Cruz Tenerife. In het begin de motor bij om tegen de wind en de golven te kruizen want anders wordt het meteen al zo’n lange dag. Het wordt een gevarieerde zeiltocht. Met op het laatst nog even een stoot wind waarvoor we nog even een rif er in doen.
Rond 4 uur arriveren we in de haven, alwaar Belg Frank ons opvangt. Was weer even een gezellig weerzien. Hij trakteerde ons een hapje op de kant.
De volgende dag blijven we liggen, maar helaas is van het leuke winkel centrum niet veel te zien want alles is gesloten. Daarom gaan we maandag ochtend nog even winkelen. Jammer dat we eigenlijk weer verder moeten omdat we om het eiland Tenerife willen zeilen. Via de noordkant naar westkant waar we eindigen bij het vliegveld. Santa Cruz is een hele leuke stad , we kopen wat leuke kleren en schoenen.

Maandag in de middag motoren we twee uurtje naar de noordpunt waar we het anker droppen. Het zou uit de wind zijn maar de harde noorden wind komt precies tussen twee bergen door, waardoor er inderdaad geen golven zijn maar wel de wind. Het wordt een onrustige nacht.

Dinsdag om 7 uur staan we op en binnen no time worden we over vallen door 30 tot 35 knopen wind 7 tot 8 Bf. Niet echt verwacht dus niet echt voorbereid. Ik leg er gauw 2 reven in wat eigenlijk nog te weinig is. Susan vind het maar niets maar ondertussen weet ik dat dit niet voor lang is. Met de motor er bij zeilen we verder de oceaan op zodat in ieder geval de golven wat minder zijn. Na 10 mijl valt de wind ineens weg, net zo snel als hij gekomen is en we motoren verder langs de noordwest kust. De laatste 3 uurtjes kunnen we toch weer zeilen en zelfs de halfwinder komt uit de bakkist. Zo komen we , ook voor mij, een nieuwe haven binnen, Garachico. Een wel hele smalle ingang. Gelukkig heeft een Spaanse vriend door middel van foto’s mij verteld hoe ik er naar binnen moet want anders had ik het waarschijnlijk niet gedurfd. Een catamaran past maar net tussen de groene en de rode ton. Het is ook nog eens laag water waardoor het extra angstig is.

Garachico is niet zoveel bijzonders, maar goed ik wil overal een keer geweest zijn. De volgende ochtend trekken we verder naar beneden. Langzaam gaat het weer harder waaien en dit keer de wind in de rug. Ook nu worden er snelheden van 30 knopen bereikt en draaien een keer 180graden rond. Zo komen we om de westpunt waar de wind ineens verdwijnt. Als we achter ons kijken kunnen we de scheidingslijn zien en er zelfs een foto van maken.
De volgende dagen wisselen we zeilen en motoren af en vinden we een leuke ankerplek. Hier willen we wel een dagje blijven , wat een heerlijk rustig plekje, maar ja het einde van de 8 dagen is in zicht en via een hele groep Grienden( kleine walvissen) komen we dan toch in San Miquel aan.

Het einde van een hele fijne maar ook spannende week met Susan. Wat heerlijk om dit te kunnen doen met je dochter. Het fijne hier van is ook dat ze weer beter weet hoe mijn leven er hier uitziet en kan meepraten over alle ups en downs van het zeilen hier.

5 juni, Sus gaat weer naar huis en wordt afgelost door vriendin Kim. Door de harde wind lopen we wat vertraging op met onze zeilplannen maar dat compenseren we door echte vriendinnen praat. We gaan shoppen, maken ons mooi en pakken regelmatig een terrasje. Er wordt ook gezeild alleen niet al te lange dagen. Dus tijd genoeg om uit te rusten en te genieten van het vriendinnen leven.
Dan kondigt zich toch wat rustiger weer aan en zeilen we naar Gomera waar we een dagje blijven liggen en dan moeten we toch echt terug naar San Miquel om op tijd het vliegtuig te halen. Na deze week heeft Kim toch de nodige dingen geleerd en kan zich de volgende keer toch als ervaren crew uitgeven, wat voorheen met haar CWO dyploma’s niet echt het geval was.
Na een week nemen we bijna in tranen afscheid en dat terwijl tot nog toe meer een app relatie hadden. Het was weer een top week. We gaan elkaar echt missen.

Ik heb geen tijd om daar lang bij stil te staan want er komt een nieuwe gast. Zoals steeds, is het voor beide weer even wennen maar dat gaat meestal heel snel. Vorige week heb ik een Amerikaan , Pat, leren kennen die hier twee weken zeil les had. Hij had nog een paar dagen en tijdens een gesprek vroeg ik hem om hij zaterdag niet een dagje met ons mee wilde zeilen.
Dat is de oefendag van Petra om te kijken wat ze wel of niet kan. En hier buiten waait het altijd erg hard en dan is een extra hand niet verkeerd. Hij is helemaal in zijn nopjes. Petra wordt met de taxi in de haven afgezet en ( toevallig;)) door Pat opgevangen. Hij vraagt haar of ze voor Cynthia komt en na bevestiging brengt Pat haar naar de Liberty.
Petra ervaart het als een erg warm welkom en zo komt het dat Pat in plaats van 1 dag met ons mee zeilt het er drie worden incl eten en een nachtje voor anker aan boord. Het is een goede rechter hand voor mij en we nemen daarom ook weer van hem met moeite afscheid in Los Gigantes.
De dag er op ga ik met Petra het water op, niet veel wind maar ik ga haar zoveel mogelijk klaarstomen om van Tenerife naar La Palma over te steken.
Ook deze week staat er veel wind tussen de eilanden en deze overtocht is nieuw voor mij en de windversnelling die ik met Susan heb gehad daar zullen we weer doorheen moeten.
Woensdag durf ik de stap te wagen. Nu klinkt dat misschien raar, want je zou zeggen dat ik het ook wel alleen kan, maar er wordt iets te veel wind voorspeld en als er iemand aan boord is ga je er een beetje vanuit dat je dan hulp hebt en reef je bijvoorbeeld weer wat later. Eerder in de week was Petra zeeziek en dat is dan toch een handicap op zo’n reis. Want dan ben je alleen en hebt de zorg nog voor de ander.
We spreken af dat mocht het niet gaan we meteen omdraaien en het de volgende dag opnieuw proberen, dan wordt er iets minder wind voorspeld.
S’morgens om 7 uur varen we uit. De eerste 7 mijl op de motor dat weten we. Ik heb al drie reven in het grootzeil zitten en we nemen het eerste uur nog even goed door welke handelingen er gegaan moeten worden bij bepaalde opdrachten. En daar is hij dan. De windmeter schiet in 1 keer door naar de 38 knopen ( 8 BF).
Ik heb een half voorzeil en ik vind dat het grootzeil niet goed genoeg omhoog staat en ben bang dat de boel kapot getrokken wordt. Het roer nu los laten om de boel in orde te brengen lijkt me geen goede optie . Ik besluit onmiddellijk om te draaien, dit gevecht ga ik niet aan. Ik gooi de boel om en zeil halve wind terug. Wat ben ik in misschien 10 min tijd al ver weg geraakt. Nu ik halve wind terug zeil gaat het eigenlijk nog niet zo slecht. Ik bedenk een nieuwe strategie. Als ik weer terug ben in het rustige water rol ik de fok nog verder weg en hijs ik het grootzeil beter omhoog. Ik leg Petra uit wat er aan de hand is en wil het met de nieuwe wetenschap nog een keer proberen. Ze heeft er het volste vertrouwen in. Zo draaien we weer om en ga ik met halve wind en 8 knopen snelheid door de windversnelling heen. Binnen het uur wordt het rustiger en zeilen we met 20 tot 25 knopen richting Santa Cruz de 60 mijl in een record tijd. Petra is apentrots dat ze dit heeft overwonnen en eerlijk gezegd ik eigenlijk ook wel. Helaas laat de zon het voor gezien en dat is wel een keer lekker na al die warme weken maar net nu heb ik in het begin zoveel buiswater over me heen gehad dat ik het steeds kouder krijg.
Op een gegeven moment ga ik me omkleden maar net buiten komt er uit het onverwachtse hoek ineens weer 1 golf over. En die zorgt er voor dat ik bibberend van de kou en de natte kleren om half 6 Santa Cruz binnen vaar.
Het is een luxe haven met 1 nadeel. Je moet je eerst melden bij het havenkantoor en legt je boot daarvoor aan de meldsteiger. Papieren moeten eerst allemaal ingevuld worden alvorens je een plek krijgt toegewezen in een bijna lege haven.
Eigenlijk ben ik/ wij daar veel te moe , koud en nat voor. Maar ja regels zijn regels. Een uur later liggen we dan in onze box en zijn trots op ons behaalde resultaat. Zeker voor Petra is dit een overwinning, omdat ze in haar jeugd verleden het zeilen als angstig heeft ervaren.
Na het eten en een warme douche liggen we er op tijd in.
We hebben niet echt tijd om een dagje bij te komen want Petra heeft er zin in en wil vandaag, donderdag naar Tazacorte zeilen.

Vrijdag is haar vlucht vanuit Santa Cruz maar nu heeft ze de smaak te pakken. Het is weer 39 mijl. Ik verwachte een rustige tocht maar de oceaan gunt ons geen rust. Weer krijgen we het voor onze kiezen maar ook nu houden we ons staande. En als we om 6 uur Tazacorte binnen varen staan de muziek bandjes in de haven.
Erik , een bevriende Deen wacht ons op met een glas wijn en op de kant onderweg naar een douche komen we er niet onderuit om met een steigerfeestje mee te doen en krijgen een blikje bier in ons handen gedrukt. Het is Festa de la Carmen.
Een feest voor de vissers.
Hoewel we ook nu moe zijn , geniet zeker Petra van alles wat er ineens op ons afkomt het warm en gezellig onthaal, wel niet echt voor ons maar zo voelen we het even;), in het anders zo rustige Tazacorte.

We sluiten de week af met een etentje op de kant en vuurwerk voor de vissers.

De volgende ochtend breng ik Petra naar het vliegveld , waar ik meteen begin met mijn volgende opdracht en dat is flyeren voor mijn dagtrips hier voor de komende 6 weken.

Maar daar zal mijn volgende verslag over gaan.

Ik ben nu 3 jaar onderweg, drie mooie jaren van mijn leven, ik ben gegroeid en vele ervaringen rijker. Helaas sluit ik de maand juni met veel verdriet af, omdat een zeer dierbare vriend die mijn steun en toeverlaat was de afgelopen 3 jaar een einde heeft gemaakt aan onze vriendschap. Even weet ik niet hoe ik verder moet. Ik ben ook een liefde kwijt waar ik dacht een toekomst mee te hebben.
Maar zoals een andere vriend zegt: niet te veel naar het verleden of de toekomst kijken. Vandaag is de mooiste dag van je leven en zo probeer ik een nieuwe weg in te slaan in een nieuwe maand, in mijn 4 de jaar op stap met de Liberty.
Ook dat gaat me vast weer lukken.

  • 03 Augustus 2015 - 14:38

    Harriette Van De Plas:

    Wat een enorm verhaal weer Cynthia....wat doe je toch enorm veel!
    En wat ben je toch eerlijk over hoe je je steeds voelt bij al je avonturen.
    Ook over het verdriet dat je hebt over die afgebroken vriendschap...
    Ik voel dat het je enorm geraakt heeft!
    Ik kan me voorstellen dat je daar last van hebt, zeker omdat je verwachtingen zo anders waren..Ik vind het heel bijzonderdat je die gevoelens zo openbaar deelt!

    Je mag beretrots op jezelf zijn, wat jij allemaal presteert.
    Ik heb er alle vertrouwen in, dat jij jouw 4e zeiljaar ook weer tot een goed einde weet te brengen!
    Succes daarbij!

    Hartelijke groet,
    Harriette

  • 03 Augustus 2015 - 16:22

    Marc:

    Hey Cynthia,
    heb je al eens uitgeprobeerd om de snelheid waarmee de stuurautomaat reageert te veranderen??? Bij mijn Raymarine automaat kan die ingesteld worden van 1 tot 10. 1 = reageert heel traag en met weinig kracht 10 = reageert heel snel en krachtig. Ik stel mijn automaat in op 2 dan zie je het stuurwiel veel rustiger reageren en gaat veel minder kracht zetten op alle onderdelen zoals bv de tandwieltjes + het verbruik wordt serieus gereduceerd. Bij mij moet je +1 en -1 tegelijk indrukken om dit te regelen.
    En ja over de liefde van mijn leven geloof ik allang niet meer in :-) maar je doet het fantastisch Cynth. Je bent een echte kraan. Iedereen krijgt wel eens met emotionele tegenslagen te maken. Maar zoals ze zeggen wat je niet dood maakt je alleen maar sterker. Niet te ver vooruit leven, carpe diem blijft ook mijn moto. En wees maar zeker eens komt die witte schipper op zijn witte boot in je leven :-)

    grts

    El viejo

  • 04 Augustus 2015 - 19:42

    Gerdie:

    Leuk verhaal Cynthia,
    Doe je goed!!!! Alle respect.
    Xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Tazacorte

Happy on the Canarisch

Happy on the Canarisch
Wat kan een mens toch vastzitten in oude gewoontes. Zelfs ik, hoewel ik vind dat ik best wat uitdagingen aanga, zit ik vast aan mijn titel van deze website “op weg naar het zuiden” maar zoals je misschien is opgevallen hij is veranderd. Een inmiddels goede vriend maakte mij daar attent op. Hij zei: Cynt je bent daar al bijna een jaar en nog zet je boven je verslagen ”op weg naar het zuiden” wordt het niet eens tijd dat te veranderen. En vandaag tijdens mij hervatte hardloop training( sorry Joke, het hardlopen is er de laatste tijd een beetje bij in geschoten;-) ) bedacht ik deze nieuwe titel.
Misschien vraag je je dan af waarom Engels? Nu dat is voor mij logisch. Engels is zo’n beetje mijn voertaal aan het woorden. Ik zou wel willen dat dat Spaans is maar zoals jullie eerder hebben kunnen lezen is het geen haalbare zaak voor mij en dan erbij een Spaanse titel kan zeker de helft van mijn lezers dan weer niet vertalen.

Genoeg hierover ik was gebleven bij mijn laatste dag op La Palma.
Dinsdagavond 24 september ga ik na een leuke charter dag en afscheid nemen en 5 mijl verder op, aan een mooring liggen, scheelt woensdag weer een uur.
Maar daar krijg ik dus spijt van, wat om deze tijd van het jaar nooit is, is nu wel, westen wind, dus de golven op de kant. Dat heb ik geweten, geen oog heb ik dicht gedaan.
Mijn plan is de volgende dag om 6 uur te vertrekken, nu kan ik ook eerder gaan want ik ben toch wakker, maar het is echt pikkie donker en ik wil om de zuidpunt met een beetje licht zijn, om de golfslag en de wind daar te kunnen inschatten. Want dat kan ook ineens veranderen daar. Eindelijk kan ik dan de mooring lijn los gooien

Ik zie echt geen hand voor ogen met alle boord lichten aan en een hoofdlampje op vaar ik voorzichtig naar achteren om geen mooring lijn in mijn schroef te krijgen. Er staat al meteen wat wind ( dacht ik) dus zoek waar die vandaan komt en hijs de zeilen. Maar algauw blijkt dat wat erg positief te zijn maar naar een uurtje motorzeilen kan hij dan toch uit. Om half 8 ben ik bij de zuidpunt en het begint net wat schemerig te worden. Goed gepland Cynt. Er staat ca 15 knopen wind van achteren, het zeilt als een speer met de boom in het voorzeil.

Ca half 10 beginnen mijn ogen dicht te vallen, de zeilen staan goed en ik hoef weinig te doen. Ik bedenk dat het misschien een mooie oefening is om met de wekker in mijn hand me zelf te slapen te leggen op de buiten bank, zal ik toch moeten leren en geloven dat ik dat ook kan. Met het oog op eind van de week wanneer ik 100 mijl in een keer in mijn eentje moet afleggen.
En ja hoor aan het einde van de oefening om 11 uur heb ik weliswaar echt geslapen de laatste 20 minuten. En de keren daarvoor ook best kunnen rusten. En steeds als de wekker afging even om me heen gekeken, wat zeil bijgesteld en weer verder gaan slapen. Ik sta versteld van mezelf en krijg steeds meer vertrouwen dat ik misschien wel heel de tocht alleen kan doen.

Om 11 uur ga ik thee zetten met een plak peperkoek als ontbijt. De wind is ondertussen naar een minimum gegaan maar nog net genoeg met de stroom er bij om de motor nog even uit te laten. Maar om 12 uur ga ik echt niet meer vooruit dus de tor aan. En helaas tot bijna het einde. Nog ca 1,5 uur kunnen zeilen. En juist waar ik had verwacht een rustiger water te vinden achter Gomera ging het even flink waaien. Wel heb ik van echt heel dicht bij heel veel dolfijnen gezien. Ze zwemmen heerlijk mee aan de voor punt van de Liberty. De oceaan was op dat moment spiegelglad en heel helder blauw ik heb hele mooie foto’s en filmopnames kunnen maken, machtig.
De laatste uren is het nog hard sjorren aan die zeilen. Met iedere keer die wind wisseling moest het voor zeil ook steeds ingerold en uitgerold worden. Boom er in en eruit. Als de boom er in en er uit gaat heb ik geleerd hem eerst weer in te rollen en dan de boom er in, dan sta je niet zo te wiebelen op dat slingerende voordek met het inprikken van de spinaker boom.

Dus toch nog moe kom ik om 7 uur aan in de haven van San Sabastiaan , waar ik weer een warm ontvangst krijg van Liesbeth en Hans. De heerlijke zelfgemaakte vissoep staat al weer klaar en natuurlijk het luisterend oor.

De dag er op spoel ik de Liberty weer goed af. Was mijn bedden goed met de hand.
Altijd een heel karwij. Schrijf aan mijn verslag en praat lekker bij met Liesbeth. Zo’n dag is altijd zo om. S’ avond wordt ik weer uitgenodigd voor een heerlijke vegetarische maaltijd natuurlijk bij Hans en Liesbeth aan boord. Ga niet al te laat naar bed want de volgende ochtend loopt mijn wekker weer om half 7 af.

Zodat ik 27 september om 7 uur bij de bakker sta voor een vers broodje. Hans staat al weer klaar op de steiger om me los te gooien. Ook Liesbeth verschijnt in haar Pyjama om uit te zwaaien. Ik wacht nog even want ik wil een beetje schemer hebben bij het verlaten van deze haven in verband met de windversnelling net buiten de kom. Maar het valt mee. Met een heerlijk gangetje zeil ik dan naar Tenerife waar ik om half 2 aankom.

Ondertussen is het stevig gaan waaien en ook in de redelijk onbeschutte haven waait het 18 knopen. Er staat een haven meester te roepen welke box ik in moet varen maar ik roep dat ik eerst alles klaar moet maken, om onbeschadigd de box in te draaien denk ik bij mezelf. Ik geloof dat hij het niet echt begrijpt.
Maar ik neem daar toch gewoon de tijd voor. Er is weinig ruimte om mijn ding te doen dus steeds zet ik de motor weer in zijn achteruit/vooruit om de volgende stootwil op te hangen.
Het waait zo stevig dat het niet mee valt om niet verstrikt te raken tussen de voor anker gelegen boten. Als ik er voor klaar ben vaar ik dan toch naar de aangewezen box.
Nu lijkt het handig zo’n havenmeester op de kant maar die weten vaak niet wat ze moeten doen, zo raar. Het is een smalle insteek maar zonder moeite draai ik de Liberty op zijn plaats.
Stap op de steiger om zelf al mijn lijntjes vast te maken. Trots als ik op mezelf ben sta ik even op de voor punt te genieten. Komt er een wat oudere man al klappend langs en zegt knap hoor op zijn Spaans. Natuurlijk ben ik blij met zo’n compliment maar later denk ik. Je had ook even kunnen helpen? Zal wel zijn reden hebben waarom hij liever toeschouwer wilde zijn.

Een uurtje later krijg ik een smsje van Ton, reisleider van de SRG ( stichting gehandicapten reizen) dat de reis naar Tenerife niet doorgaat. Alle deelnemers staan voor niets op het vliegveld. Ik heb jaren voor de SRG als reisleider geholpen op dit soort vakanties als vrijwilligster en toen ik hoorde dat ze naar Tenerife zouden komen heb ik mijn hulp aangeboden voor een paar dagen. Maar de reisorganisatie is failliet dus de reis gaat niet door. Ik wilde ze vanavond om 7 uur van het vliegveld naar hun hotel vergezellen. Wat balen voor hun. Mij geeft het wel wat meer ruimte om toch op tijd mijn einddoel te bereiken.

Dus de volgende ochtend vaar ik om kwart voor 7 weg. S’avonds ben ik goed in het pikkie donker de uitgang gaan bestuderen. Het is hier allemaal erg klein en weinig ruimte om eerst rustig alles op te ruimen voor dat ik het ruime sop kies. Het waait nog steeds stevig.
Er is nagenoeg geen verlichting zelfs de ingang is niet verlicht. Hier moet je dus niet s’nachts naar binnen varen denk ik.

Maar vanochtend is het blad stil. En dat heeft het 56 mijl volgehouden. Dus de motor heeft weer over uren gemaakt. Om 7 uur laat ik mijn anker vallen in Anfi, Gran Canaria. Het geeft me een beetje een thuis gevoel. Dit keer liggen er meer zeilboten voor anker. Na een frisse duik en mijn avond eten duik ik weer mijn bed in. Ik krijg ook nog een telefoontje van Greame, een Engels gezin waar ik het erg goed mee kan vinden,+ dat hij een opstapper voor me heeft voor de volgende uitdaging. 100 mijl naar Gran Tarajal op Fuerteventura.
Mijn eind doel van deze week/maand. Ik had hem gezegd dat ik er tegen opzag zo’n groot stuk alleen te moeten zeilen en dan de nacht vind ik erg moeilijk. Hij vind alles knap wat ik doe en dat vooral omdat hij het zelf niet kan of aandurft hij ligt dan ook al bijna een jaar aan de steiger in Las Palmas omdat hij geen goede schipper kan vinden om verder te gaan.


Zondag krijg ik eerst bezoek van vriendin Marleen. Die zwemmend naar me toe komt omdat ik de bijboot al opgeruimd heb. We kletsen gezellig bij over waar we de laatste weken zoal mee bezig zijn geweest. Heerlijke vriendinnen praat.
Om 4 uur vaar ik naar de kade van Arquinequin waar ik de Liberty even langs een vissersboot leg om Franco, mijn opstapper voor de volgende tocht aan boord te nemen. Greame , Camille en Alexander zijn er ook.
Ik vraag ze of ze even met hun auto wat extra diesel willen halen want het beloofd weer vele motor uren te worden. Ze vragen of ik mee ga. Ik laat Franco achter op de boot, zonder eigenlijk echt welkom te heten.
De vissers boot waar ik tegen aan lig is goed aan het spuien waardoor het er erg onrustig liggen is.
Dus veel tijd heb ik niet. Graeme en Camille willen even hun ei kwijt en in korte tijd vertellen ze wat ze dwars zit. Ook hebben ze steeds weer mijn advies nodig over uit een lopende dingen. Na de reserve tankjes gevuld te hebben nemen we weer afscheid en starten we de motor om aan onze trip te beginnen.
Onderweg maak ik verder kennis met Franco, de hulk zoals Marleen en ik hem noemen. Ik kende hem wel van zien en van verhalen en heb er ook wel eens een woordje mee gewisseld. Het is een fransman die ook wel Engels kan zegt hij zelf maar in de praktijk zeer slecht niet te begrijpen blijkt tijdens deze reis. Het is maar goed dat er geen wind is wat dat betreft, want hij snapt er niet veel van.
Toch heeft hij zeker zijn nut. Hij ziet heel goed in het donker wat in het begin goed van pas komt. We komen namelijk langs een onverlichte visfarm in het water. Op de kaart wel aangegeven maar hij wordt nog wel eens verplaats weet ik uit ervaring. Ook de nacht krijg ik zo de kans om te slapen.
Ik doe de wacht 11 tot 2 en hij de rest. Dat wilde hij zo prima denk ik dan. De 10 donkere uren hebben we kunnen zeilen de rest op de motor. 22 uur zijn we onderweg geweest.


De volgende dagen houd ik me bezig om mijn schip klaar te maken om de kant op te gaan, alle papieren in 3 voud ingediend voor toestemmig, met een beetje geluk duurt het twee dagen maar dat geluk heb ik niet. Het worden er vier en dan lig ik eindelijk onder de kraan is er niemand. Nee, ze komen pas om 5 uur wordt me gezegd. Dus maar weer wachten.

Ondertussen de donderdagavond vlucht naar huis gemist. Nu ga ik maar voor de zondag vlucht. Gelukkig heb ik een open ticket dus een echte ramp is het niet. Maar om half 6 krijg ik te horen dat er geen steunpalen voor mijn schip zijn met een kiel van 1.90. Ze zijn er wel maar niet voor 5 weken.
Er ontstaat wat strijd daar over op de wal . Het einde van het liedje is dat ik om 6 uur weer terug in de box lig. Mijn tussen persoon hier zegt dat hij het volgende week met zijn vriend, ook weer een bevriende man van hier die ik ken, gaat regelen.
Hij zal zorgen dat mijn boot de kant op gaat. Nu gebeuren er vreemde dingen hier wat mij er van weer houd om sleutels en geld meteen maar bij hun achter te laten.

Mijn buren kende ik al uit las Palmas en vraag hun hulp of ze bieden hem eigenlijk zelf aan. Ik geef hun de bootsleutels , het geld en de nodige instructies om volgende week hopelijk mijn boot toch op te kant te krijgen. Er moet het een en ander gebeuren , schroefas moet vervangen worden en nieuwe antifouling.
En op de kant staan is hier zoveel goedkoper dan in het water blijven liggen en beter, dus ik wil de kant wel op.

Ik ga namelijk na een paar dagen in Nederland , 3 weken naar Tanzania om mijn vrijwillerswerk voor de doven kinderen, wat ik al jaren daar gedaan heb, te hervatten. Daarna vlieg ik via Nederland vrijwel meteen weer door naar hier toe. Dus al met al 4 tot 5 weken weg.

Mijn laatste dag hier loop ik weer hard, zoek een internet cafe op om dit verslag te plaatsen en rommel nog wat verder.



Recente Reisverslagen:

13 April 2019

verslag april 2019, terug van Suriname

18 Januari 2019

Meezeilvakanties Canarische eilanden

18 November 2018

Mijn weken in NL als

04 September 2018

Verslag september 2018 en een nieuwe uitdaging.

14 April 2018

meezeilvakantie, rondje Gran Canaria
Cynthia

Ik zeil al heel mijn leven en heb in 2012 besloten met mijn boot te vertrekken ergens waar het altijd mooi weer is. Na 7 jaar op de Canarische eilanden meezeilvakantie te hebben gedaan, ga ik nu mijn horizon verbreden. Ik ben overgestoken naar Suriname en maart 2020 door naar de Caribe. Waar ik verder ga met mijn meezeilvakantie's of dag tochten met gasten. Waar ik zelf ook heel blij van wordt.

Actief sinds 12 Juni 2012
Verslag gelezen: 879
Totaal aantal bezoekers 204566

Voorgaande reizen:

07 Oktober 2013 - 07 Oktober 2014

Happy on the Canarisch

01 Juli 2012 - 30 November -0001

zeilend naar het zuiden

23 December 2019 - 30 November -0001

Meezeilvakantie Caribisch gebied

Landen bezocht: