Een maand lang blauwe lucht :) - Reisverslag uit Las Palmas de Gran Canaria, Spanje van Cynthia hest - WaarBenJij.nu Een maand lang blauwe lucht :) - Reisverslag uit Las Palmas de Gran Canaria, Spanje van Cynthia hest - WaarBenJij.nu

Een maand lang blauwe lucht :)

Blijf op de hoogte en volg Cynthia

14 Juni 2015 | Spanje, Las Palmas de Gran Canaria

Allereerst sorry dat mijn verslag zo lang op zich heeft laten wachten. Ik begrijp van meerdere dat er weer naar uitgekeken wordt. Mede doordat ik veel gasten aan boord heb en dan geen tijd heb om met mijn laptop naar een café met internet te gaan en als ik dan vrij ben is goed internet lang niet altijd te vinden op plekken waar ik ben. Vandaar dus nu een extra lang verslag.

Na een maandje in NL, land ik donderdag 16 april 18.00 uur weer op Gran Canaria , Las Palmas. Het is me weer gelukt om met veel te veel bagage door de controle te komen terwijl ik alleen handbagage had ingecheckt. Allemaal Hollandse producten die ik hier niet of slecht kan krijgen. En ach ik blijf een Hollander;)
Terug gekomen op de boot, en bij het open maken van de kajuit, komt me een vreselijk walm tegemoet. Al gauw ontdek ik dat de koelkast niet meer werkt en de spullen die zijn achtergebleven beschimmeld er in liggen. Dan zie ik dat ik geen stroom meer heb. Is het echt zo bewolkt geweest de laatste week dat mijn zonnepanelen het niet hebben kunnen bolwerken? Dat heb ik nog niet eerder meegemaakt. Dus ook hier is het minder geweest. Ik zet alles open en sluit de walstroom aan. Gelukkig de koelkast begint meteen te draaien. Eerst de boel maar even schoonmaken, wat een lucht.
Zo ben ik tot 12 uur s ‘avonds in de weer met poetsen en opruimen.

De volgende dag sta ik om 7 uur op. Ik heb slecht geslapen. De hele nacht bezig geweest met een planning voor de volgende dag, want vanavond krijg ik al weer mijn eerste gasten.
De Liberty ziet er vreselijk smerig uit, ook van buiten. Helemaal onder de rode stof van de regen en de wind die hier overheen gekomen is. Zo ben ik de hele dag druk met oa boodschappen doen voor een hele week. Gelukkig wordt hier aan boord bezorgt, wel zo handig. Boot schoonmaken. Liggeld betalen, op zoek naar wierook staafjes want het stinkt nog steeds vreselijk. Beddengoed gewassen.
Het is stralend weer dus het droogt snel. Eind van de dag is mijn lijst dan toch zo goed af.
Om 7 uur ben ik klaar om mijn gasten van het vliegveld af te halen. Ik kan een auto lenen van een bevriende Spanjaard. Ik vergeet in alle bedrijvigheid een naam bordje mee te nemen, want hoe zien die mensen er uit, ik heb eigenlijk niets afgesproken. Maar het komt goed, tussen alle mensen door zien we elkaar meteen, raar maar dat gaat vaak zo. Zeilers pik je er zo uit. Ik wilde s ’avond nog even naar de Hollandse avond, ik heb iedereen al zo lang niet gezien. Mijn bezoek is moe en besluit vroeg naar bed te gaan, maar ze vinden het geen probleem als ik wel ga. Het is weer een gezellig weer zien , ik neem ook gelijk weer afscheid want ik ga met mijn gasten naar Fuerteventura.

Zaterdag gaan we eerst een paar uurtje proefzeilen om te kijken wat voor vlees ik in de kuip heb. Al gauw heb ik in de gaten dat het wel snor zit. Het zijn fanatieke zeilsters, moeder en dochter van halve wege de 30. Moeder neemt het roer en dochter trekt aan de lijntjes. En die taak verdeling houden ze de hele week.
Zondagochtend vroeg vertrekken we naar Fuerteventura. 58 mijl hoog aan de wind. Het is een ijskoude dag, de hele dag zit ik te rillen van de kou, de andere hebben daar minder last van. We komen dolfijnen tegen en opeens moeten we ook wijken voor een stok die boven water komt. Het lijkt wel een staak maar het is hier meerder kilometers diep. Hij lijkt echt vast te staan. De stok is aardig aangegroeid, maar we zijn te snel voorbij om echt goed te kijken. Het is een vreemd fenomeen. Ik schrijf de coördinaten op voor…….. Wie weet. Later horen we elke uur een may-day may day op kanaal 16 ( dat is een nood bericht voor de scheepsvaart) maar hoe we ook ons best doen, we snappen echt niet wat ze zeggen. Als het een gezonken schip is dan denk ik dat hij helemaal zinkt en niet alleen een stukje houten mast boven water blijft. Er zit geen vlaggetje op. Het zal eeuwig een mysterie blijven.
11 uur later komen we aan in Morro jable. De hele weg wel heerlijk kunnen zeilen en mijn gasten vinden de oceaan geweldig. Het is een onrustige nacht, er staat veel deining in de haven, we slapen erg niet veel. We besluiten een dagje te blijven liggen want mijn gasten zijn nog erg moe van gisteren. We gaan alleen aan de andere kant van de haven liggen waar de deining de Liberty niet kan bereiken. We genieten van het mooie weer, het terrasje en s’ avonds het restaurant.

De rest van de week doen we zeiltochtjes van ca 6 uur. We hoppen zo naar het noorden van het eiland. Onderweg pikken we nog een nieuwe opstapper op in Puerto del Castillo. Zodat we de laatste twee dagen met zijn vieren zijn. Het weer is fantastische. De laatste dag is het iets meer motoren, maar dan komen we een hele schol Grampers tegen. Ik heb die ook nog nooit eerder gezien. Het is een walvis soort en familie van de Dolfijn hebben we naderhand op internet opgezocht. We varen rondjes om ze heen en hun om ons, zodat we er lang van kunnen genieten. Ze zijn ca 3 meter lang, wat een cadeautje.

In Corralejo stappen moeder en dochter af en ga ik met de volgende opstapper rondje Lobos doen. Een onbewoond eilandje vlak bij de kust.
Een dag later arriveert er weer een nieuwe gast. Zo loopt het allemaal lekker in elkaar over. Het leuke van zo is dat de gasten elkaar vertellen hoe het allemaal aan boord werkt. En zijn we snel een soort familie van elkaar. Het gaat allemaal zo gemakkelijk. Deze twee gasten hebben weer helemaal andere ideeën over wat voor hun een zeilvakantie inhoud. De vorige wilde zo veel mogelijk mijlen op de teller zien staan en deze is het allemaal wat relaxter. Lekker uitslapen, ontbijtje, koffie op de kant en dan even appen met het thuisfront. Dan eens bedenken waar we vandaag heen zeilen. Gelukkig kan dat hier. Je kunt alle kanten op, en met een paar uurtjes zeilen toch weer in een andere haven aanleggen. Zo komen we in twee haventjes in Lanzarotte en op de terug weg proberen we te ankeren bij Lobos. Maar helaas was daar te veel wind voor. We hebben de hele week alleen maar blauwe lucht gezien en een windje van tussen de 15 en 20 knopen. Eigenlijk kan het niet mooier.

In Corralejo neem ik weer afscheid van de dames die ook dit keer weer, als vriendinnen uit elkaar gaan. Het was ook voor mij een heerlijke week.
De week er na ben ik een weekje alleen. Na en paar dagen Corralejo zeil ik twee uurtjes naar Lanzarotte. En ga daar voor anker voor de haven van Rubicon. Ik zit nog maar net in de kuip als er een dincky langs komt van een Engels echtpaar en vraagt of ik zin heb in een wijntje bij hun aan boord. Ik vraag 5 min om even wat op te ruimen en dan komt hij terug om me op te halen. Rafael met zijn vrouw, een Spanjaard die ik een tijdje ken, is er ook. Het is erg gezellig.
De dag er op vaar ik de haven in want ik krijg bezoek. Een tante van mij die ik maar zelden heb gezien, woont hier vlak in de buurt. Ik heb contact gelegd en ze vind het geweldig om met elkaar af te spreken. Ze komt met haar man op de thee en later ga ik met hun mee naar hun appartement in Playa Blanca. Een lange boulevard en een uurtje lopen vanaf te haven. Het is een heel gezellig weerzien. De dagen er op pendel ik wat tussen Corralejo en Rubicon en zie mijn tante nog een paar keer.

De laatste nacht voor anker, wordt ik s’morgens vroeg wakker en maak ik me klaar om naar Arrecife te zeilen want over twee dagen komt zoon Rob voor 8 dagen. Net voor ik bijna klaar ben begint het ineens heel hard te waaien. Mijn Engelse buurman staat op de voorpunt van zijn boot want hij heeft het gevoel dat zijn anker niet houd. Ik ben daar eigenlijk niet zo bang voor, ik heb wel meer wind mee gemaakt voor anker, zonder problemen. Ik ga nog even naar de wc en ik hoor ineens heel hard mijn naam roepen. Ik vlieg naar buiten en ja hoor ik ben naar achteren aan het schuiven, mijn anker krabt.
Er is niet veel tijd meer of ik lig op de rotsen. Ik ren over het dek op en neer om het anker op te halen maar natuurlijk, wat anders niet voor komt, ik krijg de harp niet meteen los van de reserve lijn, moet binnen een tang halen, motor aan, af en toe een stukje vooruit, dan weer naar voren mijn anker weer een stukje omhoog. Uiteindelijk sta ik moe achter het stuur me te bedenken wat ik nu zal gaan doen. Nu gaan zeilen lijkt me geen optie, te veel wind. Het anker er weer in laten vallen durf ik niet aan. Voor het zich in de bodem heeft gegraven lig ik al weer te dicht bij de rotsen. In mijn uppie kan ik niet en voorop zijn en achter mijn stuur staan. Ik roep het havenkantoor op en vraag of ik even binnen kan liggen en zeg dat ik alleen ben dus vraag hulp. Ik vaar een stukje de oceaan op om de ruimte te hebben om alle lijnen en stootwillen klaar te leggen om af te meren want ook in de haven staat veel wind dus moet ik extra goed voorbereid zijn. En zo lig ik een paar uur in de haven maar de wind wordt niet minder dus besluit een box aan te vragen voor de nacht. De volgende dag is het prima weer om als nog naar Arrecife te zeilen en ben ik net op tijd om nog snel de bus naar het vliegveld te nemen en Rob op te vangen.
Arrecife is een splinter nieuwe haven met alles er op en er aan. Allemaal winkeltjes en restaurantjes. Tanja een Nederlandse dame achter de receptie herkende me nog wel van vorig jaar toen ik er geweest ben als opstapper en de haven in aanbouw was. Ze is erg behulpzaam en geeft allerlei goede tips. Ik heb echter nu even geen tijd om er lang te blijven want er komt veel wind aan voor de komende dagen en daarom besluiten Rob en ik om de volgende ochtend maar meteen op pad te gaan.
Ik vraag Tanja of ze een plaats kan regelen in het haventje op Gracciosa het kleinste noordelijkste Canarische eiland. Dat regelt ze en na een lange dag van kruizen en af en toe de motor bij, komen we daar 13 mei aan. Het is een eiland met alleen maar zand wegen en wat kleine witte huizen. Wat restaurantjes aan de haven voor het vele dagtoerisme wat daar komt en verder plat met 1 berg en veel duingrond. Geen water of stroom op de steigers en geen internet.

De dagen er na liggen we min of meer verwaaid maar vermaken ons met hardlopen, (Rob iedere dag), lezen en studeren en s’middags een sapje op het terras want Rob is op de gezondheidstour. S’ avonds leggen we een kaartje. We hebben het gezellig samen. De Liberty wordt gezandstraald zo wij ook. Het zand zit in je oren en komt je neusgaten uit. Omdat we geen water kunnen tanken moeten we zuinig zijn met water. We weten niet hoe lang we hier nog moeten liggen. Ook de voedsel voorraad krimpt gestaag.
Zaterdag middag gaat de wind ineens liggen. We gooide de lijnen los en hebben een hele mooie zeiltocht terug naar Arrecife.
Zondag is een doodse dag in Arrecife , alles is gesloten. Ook vandaag gaan we hardlopen en flink met water in de weer om het zand overal tussen uit te krijgen. Blazen de bijboot op om de romp van de Liberty te poetsen en Rob gaat de mast in om die eens schoon te maken.
De volgende dag gaan we eerst shoppen in Arrecife en om 1 uur varen we de haven uit om naar Rubicon te zeilen. Er is een mooi windje om eens de half winder op te zetten na 1,5 jaar in de bakskist gezeten te hebben. Rob vind het leuk om van alles uit te proberen en samen zijn we zo wat nieuwe mogelijkheden aan het uitproberen. Net op tijd hebben we hem weer in de zak als het de laatste paar mijl ineens hard begint te waaien. Ook te hard om voor anker te gaan bij Rubicon. We besluiten 7 mijl door te zeilen om voor anker te gaan bij het eilandje Lobos.
Ook daar is het niet echt rustig, maar te doen. De volgende ochtend breng ik Rob met de bijboot naar het eiland waar hij een rondje wil gaan hardlopen. Halverwege glijd hij uit en over zijn hele lijf zitten de schaafplekken. Hardlopen gaat niet meer en voorzichtig wandelt hij terug. Maar het eiland is mooi zegt hij.
Na het ontbijt besluiten we rechtstreeks naar Corralejo te gaan. We wilde eigenlijk nog een rondje eiland doen, maar weer was er een stevige wind en hadden er beide niet zoveel zin in. Corralejo is gewoon gezellig om nog even door te wandelen en een terrasje te pakken voor zijn vakantie er weer op zit. S’avonds gaan we naar mijn favoriete zanger luisteren en ook Rob vind hem geweldig.

De volgende ochtend 20 mei vertrek Rob weer naar huis. Ik breng hem naar het vliegveld. Het is een heerlijke week geweest.
Dan volgt er weer een charter week. Eerst komt Aart , een gast die al vaker geweest is en een paar dagen later Loes een nieuwe charter. De dagen met Aart waait het weer veel te hard, maar we vermaken ons best. Er worden weer wat klusjes gedaan en we wandelen langs de boulevard en het strand.

Als Loes Arriveert gaan we weer eerst een dagje proefzeilen rondom het eiland Lobos. Ze krijgt het meteen voor haar kiezen, er zijn aardig wat hoge golven en het ankeren voor Lobos lukt niet. Te veel wind om een mooring te pakken en het anker krijgt niet de tijd om zich in te graven, we besluiten terug te gaan naar de haven. S’ avonds gaan we het terras op , om voor mij voorlopig de laatste keer naar Michel te gaan luisteren. Ik ben al een echte fan van hem aan het worden. De dagen erna zeilen we in stukken van 20 tot 25 mijl richting het zuiden. De halfwinder komt weer uit de zak. Aart zit vaak binnen achter zijn computer te werken voor zijn baas en Loes en ik vermaken ons prima buiten en het wel heerlijke zeilweer. Donderdag steken we over naar Las palmas. 60 mijl en dit keer hoog aan de wind. Niet gebruikelijk en ook de wind is meer dan ze voorspellen. Maar met een rif er in zeilt het heerlijk. De laatste twee uurtjes de motor bij om hoogte te winnen om op tijd in de haven aan te komen voor dat het haven kantoor dicht gaat.

Vrijdag ga ik eerst naar de tandarts, omdat ik erg veel last heb van kiespijn al een paar weken. En het blijkt niet voor niets, ik moet een wortelkanaal behandeling waar hij gelukkig meteen de tijd voor vrij maakt. S’middags maken Loes en ik een flinke wandeling naar de andere kant van de stad langs het strand en nog wat verder, een stuk waar ik nog niet eerder geweest ben. Echt de moeite waard. S’ avonds is de Hollandse borrel, erg gezellig om iedereen weer te zien, het is flink druk. Daarna gaan we heerlijk uiteten als afscheid van een heerlijke week.

Zaterdagochtend vroeg vertrekt Loes weer en huren Aart en ik een auto waar we de bergen mee in gaan. Zo ontdekken we nog een paar mooie nieuwe echte Canarische plaatsjes en prachtige vergezichten bij knal blauwe lucht. Gran Canaria blijkt weer eens meer te hebben dan het Toeristische zuiden en het drukke Las Palmas. Maandag heel vroeg breng ik Aart naar het vliegveld.


  • 14 Juni 2015 - 21:21

    Jos Buskens:

    Hoi Cyn, het was voor mij natuurlijk al een bekend verhaal maar als je het dan weer op deze manier leest krijg het een beter tijdsbeeld, zeker je gevarieerde opstappers. Alles bij elkaar weer een leuk verhaal. Jammer dat er geen foto's bij zitten. Je weet ik ben erg visueel ingesteld. Maar die foto's houden we te goed als je weer wat beter internet hebt.
    Cyn hou volgend jaar maar weer een weekje voor me vrij!
    Groetjes Jos

  • 17 Juni 2015 - 15:56

    Robin:

    Wat geweldig geschreven Cynthia.

    Het is zo leuk om te lezen. Je doet het toch maar allemaal. Ik vind het heel knap.
    Liefs Roibin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Las Palmas de Gran Canaria

Happy on the Canarisch

Happy on the Canarisch
Wat kan een mens toch vastzitten in oude gewoontes. Zelfs ik, hoewel ik vind dat ik best wat uitdagingen aanga, zit ik vast aan mijn titel van deze website “op weg naar het zuiden” maar zoals je misschien is opgevallen hij is veranderd. Een inmiddels goede vriend maakte mij daar attent op. Hij zei: Cynt je bent daar al bijna een jaar en nog zet je boven je verslagen ”op weg naar het zuiden” wordt het niet eens tijd dat te veranderen. En vandaag tijdens mij hervatte hardloop training( sorry Joke, het hardlopen is er de laatste tijd een beetje bij in geschoten;-) ) bedacht ik deze nieuwe titel.
Misschien vraag je je dan af waarom Engels? Nu dat is voor mij logisch. Engels is zo’n beetje mijn voertaal aan het woorden. Ik zou wel willen dat dat Spaans is maar zoals jullie eerder hebben kunnen lezen is het geen haalbare zaak voor mij en dan erbij een Spaanse titel kan zeker de helft van mijn lezers dan weer niet vertalen.

Genoeg hierover ik was gebleven bij mijn laatste dag op La Palma.
Dinsdagavond 24 september ga ik na een leuke charter dag en afscheid nemen en 5 mijl verder op, aan een mooring liggen, scheelt woensdag weer een uur.
Maar daar krijg ik dus spijt van, wat om deze tijd van het jaar nooit is, is nu wel, westen wind, dus de golven op de kant. Dat heb ik geweten, geen oog heb ik dicht gedaan.
Mijn plan is de volgende dag om 6 uur te vertrekken, nu kan ik ook eerder gaan want ik ben toch wakker, maar het is echt pikkie donker en ik wil om de zuidpunt met een beetje licht zijn, om de golfslag en de wind daar te kunnen inschatten. Want dat kan ook ineens veranderen daar. Eindelijk kan ik dan de mooring lijn los gooien

Ik zie echt geen hand voor ogen met alle boord lichten aan en een hoofdlampje op vaar ik voorzichtig naar achteren om geen mooring lijn in mijn schroef te krijgen. Er staat al meteen wat wind ( dacht ik) dus zoek waar die vandaan komt en hijs de zeilen. Maar algauw blijkt dat wat erg positief te zijn maar naar een uurtje motorzeilen kan hij dan toch uit. Om half 8 ben ik bij de zuidpunt en het begint net wat schemerig te worden. Goed gepland Cynt. Er staat ca 15 knopen wind van achteren, het zeilt als een speer met de boom in het voorzeil.

Ca half 10 beginnen mijn ogen dicht te vallen, de zeilen staan goed en ik hoef weinig te doen. Ik bedenk dat het misschien een mooie oefening is om met de wekker in mijn hand me zelf te slapen te leggen op de buiten bank, zal ik toch moeten leren en geloven dat ik dat ook kan. Met het oog op eind van de week wanneer ik 100 mijl in een keer in mijn eentje moet afleggen.
En ja hoor aan het einde van de oefening om 11 uur heb ik weliswaar echt geslapen de laatste 20 minuten. En de keren daarvoor ook best kunnen rusten. En steeds als de wekker afging even om me heen gekeken, wat zeil bijgesteld en weer verder gaan slapen. Ik sta versteld van mezelf en krijg steeds meer vertrouwen dat ik misschien wel heel de tocht alleen kan doen.

Om 11 uur ga ik thee zetten met een plak peperkoek als ontbijt. De wind is ondertussen naar een minimum gegaan maar nog net genoeg met de stroom er bij om de motor nog even uit te laten. Maar om 12 uur ga ik echt niet meer vooruit dus de tor aan. En helaas tot bijna het einde. Nog ca 1,5 uur kunnen zeilen. En juist waar ik had verwacht een rustiger water te vinden achter Gomera ging het even flink waaien. Wel heb ik van echt heel dicht bij heel veel dolfijnen gezien. Ze zwemmen heerlijk mee aan de voor punt van de Liberty. De oceaan was op dat moment spiegelglad en heel helder blauw ik heb hele mooie foto’s en filmopnames kunnen maken, machtig.
De laatste uren is het nog hard sjorren aan die zeilen. Met iedere keer die wind wisseling moest het voor zeil ook steeds ingerold en uitgerold worden. Boom er in en eruit. Als de boom er in en er uit gaat heb ik geleerd hem eerst weer in te rollen en dan de boom er in, dan sta je niet zo te wiebelen op dat slingerende voordek met het inprikken van de spinaker boom.

Dus toch nog moe kom ik om 7 uur aan in de haven van San Sabastiaan , waar ik weer een warm ontvangst krijg van Liesbeth en Hans. De heerlijke zelfgemaakte vissoep staat al weer klaar en natuurlijk het luisterend oor.

De dag er op spoel ik de Liberty weer goed af. Was mijn bedden goed met de hand.
Altijd een heel karwij. Schrijf aan mijn verslag en praat lekker bij met Liesbeth. Zo’n dag is altijd zo om. S’ avond wordt ik weer uitgenodigd voor een heerlijke vegetarische maaltijd natuurlijk bij Hans en Liesbeth aan boord. Ga niet al te laat naar bed want de volgende ochtend loopt mijn wekker weer om half 7 af.

Zodat ik 27 september om 7 uur bij de bakker sta voor een vers broodje. Hans staat al weer klaar op de steiger om me los te gooien. Ook Liesbeth verschijnt in haar Pyjama om uit te zwaaien. Ik wacht nog even want ik wil een beetje schemer hebben bij het verlaten van deze haven in verband met de windversnelling net buiten de kom. Maar het valt mee. Met een heerlijk gangetje zeil ik dan naar Tenerife waar ik om half 2 aankom.

Ondertussen is het stevig gaan waaien en ook in de redelijk onbeschutte haven waait het 18 knopen. Er staat een haven meester te roepen welke box ik in moet varen maar ik roep dat ik eerst alles klaar moet maken, om onbeschadigd de box in te draaien denk ik bij mezelf. Ik geloof dat hij het niet echt begrijpt.
Maar ik neem daar toch gewoon de tijd voor. Er is weinig ruimte om mijn ding te doen dus steeds zet ik de motor weer in zijn achteruit/vooruit om de volgende stootwil op te hangen.
Het waait zo stevig dat het niet mee valt om niet verstrikt te raken tussen de voor anker gelegen boten. Als ik er voor klaar ben vaar ik dan toch naar de aangewezen box.
Nu lijkt het handig zo’n havenmeester op de kant maar die weten vaak niet wat ze moeten doen, zo raar. Het is een smalle insteek maar zonder moeite draai ik de Liberty op zijn plaats.
Stap op de steiger om zelf al mijn lijntjes vast te maken. Trots als ik op mezelf ben sta ik even op de voor punt te genieten. Komt er een wat oudere man al klappend langs en zegt knap hoor op zijn Spaans. Natuurlijk ben ik blij met zo’n compliment maar later denk ik. Je had ook even kunnen helpen? Zal wel zijn reden hebben waarom hij liever toeschouwer wilde zijn.

Een uurtje later krijg ik een smsje van Ton, reisleider van de SRG ( stichting gehandicapten reizen) dat de reis naar Tenerife niet doorgaat. Alle deelnemers staan voor niets op het vliegveld. Ik heb jaren voor de SRG als reisleider geholpen op dit soort vakanties als vrijwilligster en toen ik hoorde dat ze naar Tenerife zouden komen heb ik mijn hulp aangeboden voor een paar dagen. Maar de reisorganisatie is failliet dus de reis gaat niet door. Ik wilde ze vanavond om 7 uur van het vliegveld naar hun hotel vergezellen. Wat balen voor hun. Mij geeft het wel wat meer ruimte om toch op tijd mijn einddoel te bereiken.

Dus de volgende ochtend vaar ik om kwart voor 7 weg. S’avonds ben ik goed in het pikkie donker de uitgang gaan bestuderen. Het is hier allemaal erg klein en weinig ruimte om eerst rustig alles op te ruimen voor dat ik het ruime sop kies. Het waait nog steeds stevig.
Er is nagenoeg geen verlichting zelfs de ingang is niet verlicht. Hier moet je dus niet s’nachts naar binnen varen denk ik.

Maar vanochtend is het blad stil. En dat heeft het 56 mijl volgehouden. Dus de motor heeft weer over uren gemaakt. Om 7 uur laat ik mijn anker vallen in Anfi, Gran Canaria. Het geeft me een beetje een thuis gevoel. Dit keer liggen er meer zeilboten voor anker. Na een frisse duik en mijn avond eten duik ik weer mijn bed in. Ik krijg ook nog een telefoontje van Greame, een Engels gezin waar ik het erg goed mee kan vinden,+ dat hij een opstapper voor me heeft voor de volgende uitdaging. 100 mijl naar Gran Tarajal op Fuerteventura.
Mijn eind doel van deze week/maand. Ik had hem gezegd dat ik er tegen opzag zo’n groot stuk alleen te moeten zeilen en dan de nacht vind ik erg moeilijk. Hij vind alles knap wat ik doe en dat vooral omdat hij het zelf niet kan of aandurft hij ligt dan ook al bijna een jaar aan de steiger in Las Palmas omdat hij geen goede schipper kan vinden om verder te gaan.


Zondag krijg ik eerst bezoek van vriendin Marleen. Die zwemmend naar me toe komt omdat ik de bijboot al opgeruimd heb. We kletsen gezellig bij over waar we de laatste weken zoal mee bezig zijn geweest. Heerlijke vriendinnen praat.
Om 4 uur vaar ik naar de kade van Arquinequin waar ik de Liberty even langs een vissersboot leg om Franco, mijn opstapper voor de volgende tocht aan boord te nemen. Greame , Camille en Alexander zijn er ook.
Ik vraag ze of ze even met hun auto wat extra diesel willen halen want het beloofd weer vele motor uren te worden. Ze vragen of ik mee ga. Ik laat Franco achter op de boot, zonder eigenlijk echt welkom te heten.
De vissers boot waar ik tegen aan lig is goed aan het spuien waardoor het er erg onrustig liggen is.
Dus veel tijd heb ik niet. Graeme en Camille willen even hun ei kwijt en in korte tijd vertellen ze wat ze dwars zit. Ook hebben ze steeds weer mijn advies nodig over uit een lopende dingen. Na de reserve tankjes gevuld te hebben nemen we weer afscheid en starten we de motor om aan onze trip te beginnen.
Onderweg maak ik verder kennis met Franco, de hulk zoals Marleen en ik hem noemen. Ik kende hem wel van zien en van verhalen en heb er ook wel eens een woordje mee gewisseld. Het is een fransman die ook wel Engels kan zegt hij zelf maar in de praktijk zeer slecht niet te begrijpen blijkt tijdens deze reis. Het is maar goed dat er geen wind is wat dat betreft, want hij snapt er niet veel van.
Toch heeft hij zeker zijn nut. Hij ziet heel goed in het donker wat in het begin goed van pas komt. We komen namelijk langs een onverlichte visfarm in het water. Op de kaart wel aangegeven maar hij wordt nog wel eens verplaats weet ik uit ervaring. Ook de nacht krijg ik zo de kans om te slapen.
Ik doe de wacht 11 tot 2 en hij de rest. Dat wilde hij zo prima denk ik dan. De 10 donkere uren hebben we kunnen zeilen de rest op de motor. 22 uur zijn we onderweg geweest.


De volgende dagen houd ik me bezig om mijn schip klaar te maken om de kant op te gaan, alle papieren in 3 voud ingediend voor toestemmig, met een beetje geluk duurt het twee dagen maar dat geluk heb ik niet. Het worden er vier en dan lig ik eindelijk onder de kraan is er niemand. Nee, ze komen pas om 5 uur wordt me gezegd. Dus maar weer wachten.

Ondertussen de donderdagavond vlucht naar huis gemist. Nu ga ik maar voor de zondag vlucht. Gelukkig heb ik een open ticket dus een echte ramp is het niet. Maar om half 6 krijg ik te horen dat er geen steunpalen voor mijn schip zijn met een kiel van 1.90. Ze zijn er wel maar niet voor 5 weken.
Er ontstaat wat strijd daar over op de wal . Het einde van het liedje is dat ik om 6 uur weer terug in de box lig. Mijn tussen persoon hier zegt dat hij het volgende week met zijn vriend, ook weer een bevriende man van hier die ik ken, gaat regelen.
Hij zal zorgen dat mijn boot de kant op gaat. Nu gebeuren er vreemde dingen hier wat mij er van weer houd om sleutels en geld meteen maar bij hun achter te laten.

Mijn buren kende ik al uit las Palmas en vraag hun hulp of ze bieden hem eigenlijk zelf aan. Ik geef hun de bootsleutels , het geld en de nodige instructies om volgende week hopelijk mijn boot toch op te kant te krijgen. Er moet het een en ander gebeuren , schroefas moet vervangen worden en nieuwe antifouling.
En op de kant staan is hier zoveel goedkoper dan in het water blijven liggen en beter, dus ik wil de kant wel op.

Ik ga namelijk na een paar dagen in Nederland , 3 weken naar Tanzania om mijn vrijwillerswerk voor de doven kinderen, wat ik al jaren daar gedaan heb, te hervatten. Daarna vlieg ik via Nederland vrijwel meteen weer door naar hier toe. Dus al met al 4 tot 5 weken weg.

Mijn laatste dag hier loop ik weer hard, zoek een internet cafe op om dit verslag te plaatsen en rommel nog wat verder.



Recente Reisverslagen:

13 April 2019

verslag april 2019, terug van Suriname

18 Januari 2019

Meezeilvakanties Canarische eilanden

18 November 2018

Mijn weken in NL als

04 September 2018

Verslag september 2018 en een nieuwe uitdaging.

14 April 2018

meezeilvakantie, rondje Gran Canaria
Cynthia

Ik zeil al heel mijn leven en heb in 2012 besloten met mijn boot te vertrekken ergens waar het altijd mooi weer is. Na 7 jaar op de Canarische eilanden meezeilvakantie te hebben gedaan, ga ik nu mijn horizon verbreden. Ik ben overgestoken naar Suriname en maart 2020 door naar de Caribe. Waar ik verder ga met mijn meezeilvakantie's of dag tochten met gasten. Waar ik zelf ook heel blij van wordt.

Actief sinds 12 Juni 2012
Verslag gelezen: 751
Totaal aantal bezoekers 204923

Voorgaande reizen:

07 Oktober 2013 - 07 Oktober 2014

Happy on the Canarisch

01 Juli 2012 - 30 November -0001

zeilend naar het zuiden

23 December 2019 - 30 November -0001

Meezeilvakantie Caribisch gebied

Landen bezocht: