zeilen, rondom Lanzarote, de canarische eilanden - Reisverslag uit Las Palmas de Gran Canaria, Spanje van Cynthia hest - WaarBenJij.nu zeilen, rondom Lanzarote, de canarische eilanden - Reisverslag uit Las Palmas de Gran Canaria, Spanje van Cynthia hest - WaarBenJij.nu

zeilen, rondom Lanzarote, de canarische eilanden

Blijf op de hoogte en volg Cynthia

04 Februari 2016 | Spanje, Las Palmas de Gran Canaria

De ARC achter de rug , en het begin van het chaterseizoen.

Woensdag 25 november vroeg breng ik Rob naar het vliegveld en een paar uur later haal ik Harry op. In de middag vertrekt ook Veronique. Harry is al eerder geweest en ik heb hem voorbereid dat hij de komende week met een zieke te maken heeft.
Nog 1 dagje rust, vrijdag zeilen we naar het zuiden om in Anfi voor anker te gaan. Het plan is om via Tenerife een rondje Gran Canaria te doen maar de wind bepaald anders. We blijven wat in het zuiden hangen en natuurlijk slaan we Mogan niet over.
Ik kom heerlijk tot rust en wordt vertroeteld door Harry. Na 5 dagen hebben we een heerlijk zeiltocht terug naar Las Palmas. Waar we in de avond aankomen en helaas weer te horen krijgen dat er echt geen plaats meer is. Ik vertel dat ik Harry s’morgens om 5 uur naar het vliegveld moet brengen en zo komt het dat ik een paar dagen aan het ponton van de dieselpomp mag blijven liggen.
S’middags haal ik mijn eerste gast weer op en een dag later mijn tweede.

De ene gast wordt weer afgelost door de volgende. Ik maak gebruik van de gelegenheid nog een dagje in las Palmas te zijn en doe vele karweitjes die alleen hier gedaan kunnen worden. Eindelijk breng ik mijn zeil naar de zeilmaker. Er is al slijtage opgetreden en dat na 1 jaar oud. Gelukkig erkennen ze het slechte stiksel en wordt het gerepareerd. Maar dan moet ik wel zelf het zeil er af en weer er op maken.
Ik maak gebruik van de gelegenheid dat het zeil er nu toch af is en repareer een gaatje wat er ook al bijna een jaar in zit. Martine, mijn opstapper had het goede idee om mijn naaimachine op de steiger te zetten en dat doe ik. Ik ga ook een verkeerd gekocht onderdeel terug brengen bij Rolnautic, de watersport winkel, ook al heb ik dat weken geleden gekocht. En ook dat lukt.

Na een proeftochtje op Henk zijn eerste dag, moet ik helaas het besluit nemen om in 1 keer door te zeilen naar Lanzarote in plaats van in dag etappes. De wind is de hele week oost en daarna zuid oost. Dat betekend tegen wind in. En de oversteek naar Fuerteventura van 60 mijl is dan pal tegen. Met de beslissing de 100 mijl meteen naar Lanzarote te zeilen en dan hopen op inderdaad die oosten wind of iets met wat zuid er in is het bezeilbaar. Martine vind het helemaal schitterend en Henk geeft eerlijk toe dat het niet zijn eerste keus is maar snapt dat het niet anders is.
We vertrekken 5 december vroeg in de ochtend vanuit Las Palmas vol goede moed. En inderdaad de koers is bezeilbaar. Helaas wat veel wolken maar je kan niet alles hebben. De golven zijn behoorlijk tegen waardoor het moeilijk zeilen is, zeker in de nacht. Zoals we de wacht hadden ingedeeld lukt het niet.
Ik besluit het meeste zelf te doen en midden in de nacht Martine en Henk het over te laten nemen voor twee uurtje. Ze vinden het erg moeilijk, dus de rest van de nacht is weer voor mij. Alles moeten we helaas met de hand sturen, wat het erg vermoeiend maakt. De wind draait meer naar het noorden dus we komen verder van de kust. Ik ga op een gegeven moment overstag en als ik in de buurt van de kustlijn kom hoor ik mijn telefoon vele piepjes geven.
Allemaal appjes die binnen komen. Geweldig.
Allemaal lieve mensen die me feliciteren met mijn verjaardag midden in de nacht want ondertussen is het 6 december geworden. Ook een aantal appjes van vrienden die me aan het volgen zijn via de AIS met bemoedigende woorden van: hou vol Cynt nog twee uurtjes en dan draait de wind weer naar het oosten. En met die informatie bepaal ik mijn koers. Het laatste uurtje geef ik het roer over aan mijn bemanning en ga nog even naar bed. Om 11 uur , 6 december komen we dan eindelijk aan in Rubicon, Lanzarote. 28 uur en 128 mijl op de teller.
Ik ben moe maar zeker ook voldaan. Ik heb weer iets in mezelf overtroffen. Altijd riep ik dat ik s’nacht niet kon varen , maar ik heb het gedaan en heb het goed volgehouden. Yes Yes.
In de haven maken we ontbijt en Delia staat al op de steiger om me te feliciteren. Ook mijn tante Laura komt me verrassen. Om 3 uur maak ik een eind aan de gezelligheid, want nu wil ik toch echt even een paar uurtjes slapen. S’avonds gaan we met zijn alle uiteten en sluit ik een wel heel bijzondere verjaardag af. Weer een jaartje ouder maar ook zeker een heel wat wijzer.

De rest van de week zeilen we elke dag enkele uurtjes. Het weer zit helaas niet mee. In de ochtend te veel wind zodat we pas s’middags kunnen gaan zeilen en elke avond ca 8 uur in het donker de volgende haven binnen varen. Wat is het toch fijn dat ik Lanzarote als thuis eiland heb gekozen dit jaar. De afstanden tot de verschillende havens is tussen de 10 en de 25 mijl zodat we toch elke dag een andere haven aan kunnen doen, zonder hele lange dagen te moeten zeilen. Voor de meeste charters heel fijn.

10 december neem ik afscheid van Henk en Martine, en een uur later staan Ans en Stanley op de steiger. Ze blijven 11 dagen , zolang heb ik nog niet eerder gasten gehad. Best weer spannend . Na kennismaking en een kop koffie gaan ze de stad in zodat ik tijd heb om de boot weer aan kant te krijgen. De wasmachine van de haven draait op volle toeren en ik poets de binnen en buitenkant goed. Om 3 uur ziet er alles weer spik en span uit en zijn mijn volgende gasten weer terug van een uitgebreide lunch. Weinig rust vandaag.

De volgende dag gaan we een paar uurtjes zeilen en zie ik wat voor vlees ik in de kuip heb. Ze hebben nog nooit op een boot gevaren en zijn erg leergierig. Na een paar uurtjes op het water hebben ze al zoveel geleerd, er zijn gasten die na een week nog niet zo ver zijn. Stanley blijkt ook nog eens twee rechtse handen te hebben die hij ook graag wilt gebruiken. Het plan is om eerst naar Graciosa te gaan maar de wind is daar niet gunstig voor, dus besluit ik naar het zuiden af te zakken.
We ankeren regelmatig en maken leuke dagtochten. De zeiltocht naar Rosario op Fuerteventura is er eentje met veel opboxen tegen hoge golven. Weer is het zuiden wind wat zeer ongebruikelijk is voor hier.
Een van de laatste dagen gaan we voor anker bij Lobos. Ik hoor een vreemd geluid onder het schip en ik hoor het over het hele schip. Alle vonders worden opgelicht maar we vinden niets. Dan denkt Stanley dat het van de motor komt. Sissend water op een warm motorblok. Hij roept mij er bij en terwijl ik het motor luik open ,staat hij met de brandblusser klaar. We zien niets. Wel zeker 10 liter water onder de motor staan. We gaan op zoek waar het vandaan komt. Alle leidingen nagelopen blijkt het schroefje van het impeller huis lek te zijn.
Nu niet even snel op te lossen. We besluiten terug te gaan naar Rubicon. Om het anker op te halen moet ik de motor starten, wat eigenlijk niet verstandig is met een lekkend impellerhuis. Staney drukt met zijn vinger de boel dicht en ik ga het anker ophalen. Dan blijkt dat mijn ankerlier niet meer werkt. De motor zetten we uit en Stanley haalt de boel uit elkaar en verbind wat draaitjes en hij gaat weer. Maar er moet wel naar gekeken worden.
Problemen komen nooit alleen, wat een geluk dat ik een man aan boord heb die zo mee kan denken.
We zeilen naar Rubicon en bedenken hoe we de haven in komen zonder gebruik van de motor. We kunnen ons anker laten vallen in de havenkom, maar wat dan? Nico ligt er ook voor anker maar onderdelen kunnen we dan niet halen. De haven ingang ligt pal in de wind en is heel smal dus we komen niet ver dan. We besluiten de havendienst te bellen en te vragen of ze ons de haven in kunnen slepen en zo belanden we net voor het donker in Rubicon. De volgende ochtend komt Nico een kijkje nemen en na heel wat gesleutel ontdekken we dat het schroefdraad van de kam van het impeller huis dolgedraaid is, zodat het schroefje geen grip meer heeft en er dus water uitkomt.
Na vele telefoontjes proberen we vanuit Nederland de onderdelen mee te laten nemen door de volgende opstapper. Nico zet met tyraps de boel weer in elkaar zodat we hopelijk de haven in en uit kunnen varen voor de komende dagen. Weer een nieuwe uitdaging.
Ans en Stanley zijn echt een geweldig stel en het klikt super. Om de dag nemen ze me mee uit eten want het is toch vakantie zeggen ze. De andere dag kook ik. De 11 dagen vliegen voorbij en we nemen afscheid als zeer goede vrienden met zeker een weerzien. Stanley doet nog wat kleine reparaties en als ze weg zijn en ik met verbazing ze daarover een appje stuur krijg ik als antwoord. Ja als je maar lang genoeg gaat douchen gebeuren die dingen;)

De kerstdagen ben ik met mijn vrienden Nico en Delia en weer vrienden van hun en vieren we eerste kerstdag in Rubicon. Delia heeft gekookt. Vroeger is ze in haar eigen restaurant de kokkin geweest. Ze heeft ons kerstavond laten proeven van haar kookkunsten. 9 gangen van allerlei lekkernij , ik heb werkelijk nog nooit zo culinair lekker gegeten. Tussen de gangen door speelde ze muziek op haar keyboard en de heren op hun gitaar. Het is een gezellig kerst. Tweede kerstdag is hier niet, en het dagelijks leven gaat weer door. Ik ga weer hardlopen en breng meteen een bezoekje aan tante Laura. 29 december komen de volgende opstappers die de motoronderdelen bij zich hebben.
Hij is scheepstimmerman met een eigen werfje en weet ook bijna alles over motoren. Ook deze gasten komen voor 12 dagen. Na aankomst en een kop koffie jeuken zijn handen om dit zaakje eens op te lossen. Het duurt iets langer dan hij van te voren bedacht heeft omdat je overal moeilijk bij kunt. Maar uiteindelijk is het voor elkaar.
30 december zeilen we dan al kruizend naar Arecife. Helaas zit zee ziekte op de loer. De wind voorspelling is heel weinig wind alleen oudjaars dag, de enige dag mogelijk met wat wind om naar Graciosa te komen. We besluiten vroeg op te staan en het te gaan proberen. Francoise staat al ziek op, maar toch besluiten we te gaan. Het wordt een moeizame tocht. Met een zieken aan boord en 1 op het randje van ziek zijn. Met de motor er bij is de koers net te halen en 28 mijl later komen we dan toch in Graciosa aan. Je moet daar een aanvraag voor indienen om er te mogen liggen, wat ik netjes gedaan heb. Als we ons melden weten ze nergens van. Het is vakantie en dan ligt alles stil. We mogen voor 1 nacht tegen de kade aan liggen niet echt rustig met al die ferry’s die langs komen. Ik lever al mijn papieren in en de aanvraag maar ze blijven volhouden dat ik echt niet kan blijven liggen. Ik leg me er bij neer en net voor het echt donker wordt komt dezelfde man nogmaals aan mijn boot en zegt dat het geregeld is. We kunnen meteen naar een mooi plekje aan de steiger en mogen daar 4 dagen blijven liggen. Yes wat zijn we blij. Francoise ligt nog steeds ziek op bed en ook met de jaarwisseling is hij niet meer boven dek gekomen. Het is drukker dan normaal op het eiland, er staat een groot podium voor muziek en de camping staat vol met tentjes. Veel spanaarden vanuit Lanzarote zijn naar het eiland gekomen voor de jaar wisseling. Het plan is om op de kant te gaan eten , maarde prijzen zijn verdriedubbelt en er is niet eens keus. We besluiten gewoon te koken. Om 11 uur ga ik nog even de kant op en om 12 uur toost ik op een mooi nieuw zeiljaar met vele gezellige gasten aan boord.
We blijven nog twee dagen. Huren een mountainbike om het eiland rond te fietsen. Er zijn geen wegen en alles is mul zand. Na twee dagen heb ik geen zitvlees meer over en mijn knieën hebben het ook wel even gehad. Het is een schitterend eiland, met leuke stranden waar je zonder fiets niet kan komen.

3 januari zetten we weer koers naar Arrecife. Ik hoopte dat we konden zeilen met de wind van achteren maar helaas er is echt te weinig wind. Alleen het laatste uur kunnen we nog even zeilen. De dagen erna zakken we langzaam af naar het Corralejo. En hoppen we weer terug naar Puerto del Carmen waar mijn gasten na 12 dagen weer van boord gaan. Ook deze gasten zijn weer heel anders als andere, vinden andere plaatsen leuk en verwachten andere dingen van je. Wat ze zo goed vonden is dat ze toch weer geleerd hebben en op een veel relaxtere manier dan op de zeilschool maar zeker niet minder. Dat neem ik mee als een mooi compliment.

Twee dagen heb ik rust in Puerto del Carmen, waar ik ondertussen Rene en Dea heb leren kennen. Die charteren met hun Motorboot en zijn Nederlanders. Hele gastvrije mensen. Na mijn dagelijkse km’s hard lopen, komt Rene me roepen of ik met zijn tripje mee wil voor de gezelligheid. Ik vlieg onder de douche en ben net op tijd klaar om aan boord te stappen. Dat wil ik ook wel eens mee maken. We motoren 4 uurtjes rustig langs de kustlijn, tussendoor ankeren we even waarop er een lunch klaar staat en we kletsen volop. Rene is echt een gang maker een gezellige vent. Zo kom ik veel te weten waar ik wat geregeld kan krijgen en hij beloofd me alle hulp te bieden die ik nodig heb. De tweede dag ga ik na het hardlopen met de bus naar Rubicon op verjaardags visite bij Delia. Ook dat is een gezellig middag.

Dinsdag 12 januari komen mijn volgende gasten, twee dames die al eerder geweest zijn.
Het wordt een gezellige week, weer heel anders. We gaan ( helaas weer op de motor) naar Graciosa. Ook zij vinden het daar geweldig en we blijven er zelfs 3 nachten maar gaan wel een dagje uitzeilen een paar uurtjes waarbij we worden vergezeld door een Duitser die we in een restaurant ontmoet hebben. Wordt een leuke dag. Daarna hebben we een hele mooie zeiltocht naar Arrecife terug. De laatste dag zeilen we op en neer naar Puerto del Carmen , 20 mijl om mijn buitenkussens weg te brengen die moeten hoognodig op nieuw bekleed worden. Ook deze week was het weer stralend mooi weer.

19 januari neem ik afscheid van mijn laatste gasten voorlopig. Ik heb nu drie dagen de tijd om de Liberty netjes achter te laten omdat ik via een paar dagen zeilen in Barcelona weer even naar Nederland ga. Dit keer met een speciaal doel. Susan mijn dochter gaat af studeren en daar wil ik natuurlijk bij zijn als trotse moeder. Twee HBO studie’s die ze in 7 jaar tijd afrond , wat een prestatie.

Ik fiets op mijn nieuwe ( vouw)fiets 12 km naar een winkel waar ik nieuwe foam kan kopen om nieuwe matrassen voor de gasten hut kan kopen. Die ga ik dan zelf in de juiste vorm snijden en bekleden. Want een bed in een boot is nooit recht maar met vele schuine hoeken. Ze worden netjes bezorgd. Met veel moeite krijg ik ze binnen en wordt het een mooi karwij voor als ik terug kom. Ik maak leuke contacten op de steiger en die beloven goed op de Liberty te letten voor als ik weg ben. Arrecife is een fijne mooie verzorgde haven. Luxe op vele vlakken en heel redelijk betaalbaar.
Donderdag halvewege de middag wandel ik op mijn gemak met toch weer een zware koffer richting het busstation en later naar het vliegveld. Ik verlaat een warm Lanzarote voor een iets koeler Barcelona en later een koud Nederland maar ik heb er zin in.







  • 04 Maart 2016 - 21:01

    Wendy:

    Hoi Cynthia,

    Langs deze weg wil ik je nog even bedanken voor de geweldige dag vorige week. Ik vond het leuk dat we zo onverwacht een dag met je mee konden varen en we hebben er ook nog eens heel veel van geleerd. Dit was dan wel mijn eerste, maar hopelijk zeker niet de laatste keer op een zeilboot.

    En zoals ik al tegen een van de medezeilers zei: het enige nadeel van deze dag is dat hij weer voorbij is en dat de leukste dag van het jaar dan in februari alweer achter de rug is.

    Veel succes met je plannen en wie weet, ooit tot ziens!

    Groetjes,
    Wendy en Daniel

  • 21 Maart 2017 - 20:08

    Willy :

    Dag Cythia,
    je schijnt het daar goed te kennen.
    Ikzelf ben nu dicht bij Marseille en wil naar de Balearen en via Gibraltar naar Gran Canaria.
    Mijn boot heeft een volle kiel en manauvreren is jachthavens is vragen om problemen.
    Daarom anker ik meestal.
    Heb jij ervaring met ankerplaatsen op de Canarische eilanden aub, wordt het veel gedaan?
    Groeten.
    Willy

  • 22 Maart 2017 - 11:06

    Cynthia Van Hest:

    Hoi Willy

    leuk dat je mijn verslagen leest.
    Misschien als je mijn je mail adres even doorgeeft en dan wil ik je uiteraard alles vertellen over de eilanden hier.
    groepjes Cynthia

    cynthiavanhest@hotmail.com

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Las Palmas de Gran Canaria

Happy on the Canarisch

Happy on the Canarisch
Wat kan een mens toch vastzitten in oude gewoontes. Zelfs ik, hoewel ik vind dat ik best wat uitdagingen aanga, zit ik vast aan mijn titel van deze website “op weg naar het zuiden” maar zoals je misschien is opgevallen hij is veranderd. Een inmiddels goede vriend maakte mij daar attent op. Hij zei: Cynt je bent daar al bijna een jaar en nog zet je boven je verslagen ”op weg naar het zuiden” wordt het niet eens tijd dat te veranderen. En vandaag tijdens mij hervatte hardloop training( sorry Joke, het hardlopen is er de laatste tijd een beetje bij in geschoten;-) ) bedacht ik deze nieuwe titel.
Misschien vraag je je dan af waarom Engels? Nu dat is voor mij logisch. Engels is zo’n beetje mijn voertaal aan het woorden. Ik zou wel willen dat dat Spaans is maar zoals jullie eerder hebben kunnen lezen is het geen haalbare zaak voor mij en dan erbij een Spaanse titel kan zeker de helft van mijn lezers dan weer niet vertalen.

Genoeg hierover ik was gebleven bij mijn laatste dag op La Palma.
Dinsdagavond 24 september ga ik na een leuke charter dag en afscheid nemen en 5 mijl verder op, aan een mooring liggen, scheelt woensdag weer een uur.
Maar daar krijg ik dus spijt van, wat om deze tijd van het jaar nooit is, is nu wel, westen wind, dus de golven op de kant. Dat heb ik geweten, geen oog heb ik dicht gedaan.
Mijn plan is de volgende dag om 6 uur te vertrekken, nu kan ik ook eerder gaan want ik ben toch wakker, maar het is echt pikkie donker en ik wil om de zuidpunt met een beetje licht zijn, om de golfslag en de wind daar te kunnen inschatten. Want dat kan ook ineens veranderen daar. Eindelijk kan ik dan de mooring lijn los gooien

Ik zie echt geen hand voor ogen met alle boord lichten aan en een hoofdlampje op vaar ik voorzichtig naar achteren om geen mooring lijn in mijn schroef te krijgen. Er staat al meteen wat wind ( dacht ik) dus zoek waar die vandaan komt en hijs de zeilen. Maar algauw blijkt dat wat erg positief te zijn maar naar een uurtje motorzeilen kan hij dan toch uit. Om half 8 ben ik bij de zuidpunt en het begint net wat schemerig te worden. Goed gepland Cynt. Er staat ca 15 knopen wind van achteren, het zeilt als een speer met de boom in het voorzeil.

Ca half 10 beginnen mijn ogen dicht te vallen, de zeilen staan goed en ik hoef weinig te doen. Ik bedenk dat het misschien een mooie oefening is om met de wekker in mijn hand me zelf te slapen te leggen op de buiten bank, zal ik toch moeten leren en geloven dat ik dat ook kan. Met het oog op eind van de week wanneer ik 100 mijl in een keer in mijn eentje moet afleggen.
En ja hoor aan het einde van de oefening om 11 uur heb ik weliswaar echt geslapen de laatste 20 minuten. En de keren daarvoor ook best kunnen rusten. En steeds als de wekker afging even om me heen gekeken, wat zeil bijgesteld en weer verder gaan slapen. Ik sta versteld van mezelf en krijg steeds meer vertrouwen dat ik misschien wel heel de tocht alleen kan doen.

Om 11 uur ga ik thee zetten met een plak peperkoek als ontbijt. De wind is ondertussen naar een minimum gegaan maar nog net genoeg met de stroom er bij om de motor nog even uit te laten. Maar om 12 uur ga ik echt niet meer vooruit dus de tor aan. En helaas tot bijna het einde. Nog ca 1,5 uur kunnen zeilen. En juist waar ik had verwacht een rustiger water te vinden achter Gomera ging het even flink waaien. Wel heb ik van echt heel dicht bij heel veel dolfijnen gezien. Ze zwemmen heerlijk mee aan de voor punt van de Liberty. De oceaan was op dat moment spiegelglad en heel helder blauw ik heb hele mooie foto’s en filmopnames kunnen maken, machtig.
De laatste uren is het nog hard sjorren aan die zeilen. Met iedere keer die wind wisseling moest het voor zeil ook steeds ingerold en uitgerold worden. Boom er in en eruit. Als de boom er in en er uit gaat heb ik geleerd hem eerst weer in te rollen en dan de boom er in, dan sta je niet zo te wiebelen op dat slingerende voordek met het inprikken van de spinaker boom.

Dus toch nog moe kom ik om 7 uur aan in de haven van San Sabastiaan , waar ik weer een warm ontvangst krijg van Liesbeth en Hans. De heerlijke zelfgemaakte vissoep staat al weer klaar en natuurlijk het luisterend oor.

De dag er op spoel ik de Liberty weer goed af. Was mijn bedden goed met de hand.
Altijd een heel karwij. Schrijf aan mijn verslag en praat lekker bij met Liesbeth. Zo’n dag is altijd zo om. S’ avond wordt ik weer uitgenodigd voor een heerlijke vegetarische maaltijd natuurlijk bij Hans en Liesbeth aan boord. Ga niet al te laat naar bed want de volgende ochtend loopt mijn wekker weer om half 7 af.

Zodat ik 27 september om 7 uur bij de bakker sta voor een vers broodje. Hans staat al weer klaar op de steiger om me los te gooien. Ook Liesbeth verschijnt in haar Pyjama om uit te zwaaien. Ik wacht nog even want ik wil een beetje schemer hebben bij het verlaten van deze haven in verband met de windversnelling net buiten de kom. Maar het valt mee. Met een heerlijk gangetje zeil ik dan naar Tenerife waar ik om half 2 aankom.

Ondertussen is het stevig gaan waaien en ook in de redelijk onbeschutte haven waait het 18 knopen. Er staat een haven meester te roepen welke box ik in moet varen maar ik roep dat ik eerst alles klaar moet maken, om onbeschadigd de box in te draaien denk ik bij mezelf. Ik geloof dat hij het niet echt begrijpt.
Maar ik neem daar toch gewoon de tijd voor. Er is weinig ruimte om mijn ding te doen dus steeds zet ik de motor weer in zijn achteruit/vooruit om de volgende stootwil op te hangen.
Het waait zo stevig dat het niet mee valt om niet verstrikt te raken tussen de voor anker gelegen boten. Als ik er voor klaar ben vaar ik dan toch naar de aangewezen box.
Nu lijkt het handig zo’n havenmeester op de kant maar die weten vaak niet wat ze moeten doen, zo raar. Het is een smalle insteek maar zonder moeite draai ik de Liberty op zijn plaats.
Stap op de steiger om zelf al mijn lijntjes vast te maken. Trots als ik op mezelf ben sta ik even op de voor punt te genieten. Komt er een wat oudere man al klappend langs en zegt knap hoor op zijn Spaans. Natuurlijk ben ik blij met zo’n compliment maar later denk ik. Je had ook even kunnen helpen? Zal wel zijn reden hebben waarom hij liever toeschouwer wilde zijn.

Een uurtje later krijg ik een smsje van Ton, reisleider van de SRG ( stichting gehandicapten reizen) dat de reis naar Tenerife niet doorgaat. Alle deelnemers staan voor niets op het vliegveld. Ik heb jaren voor de SRG als reisleider geholpen op dit soort vakanties als vrijwilligster en toen ik hoorde dat ze naar Tenerife zouden komen heb ik mijn hulp aangeboden voor een paar dagen. Maar de reisorganisatie is failliet dus de reis gaat niet door. Ik wilde ze vanavond om 7 uur van het vliegveld naar hun hotel vergezellen. Wat balen voor hun. Mij geeft het wel wat meer ruimte om toch op tijd mijn einddoel te bereiken.

Dus de volgende ochtend vaar ik om kwart voor 7 weg. S’avonds ben ik goed in het pikkie donker de uitgang gaan bestuderen. Het is hier allemaal erg klein en weinig ruimte om eerst rustig alles op te ruimen voor dat ik het ruime sop kies. Het waait nog steeds stevig.
Er is nagenoeg geen verlichting zelfs de ingang is niet verlicht. Hier moet je dus niet s’nachts naar binnen varen denk ik.

Maar vanochtend is het blad stil. En dat heeft het 56 mijl volgehouden. Dus de motor heeft weer over uren gemaakt. Om 7 uur laat ik mijn anker vallen in Anfi, Gran Canaria. Het geeft me een beetje een thuis gevoel. Dit keer liggen er meer zeilboten voor anker. Na een frisse duik en mijn avond eten duik ik weer mijn bed in. Ik krijg ook nog een telefoontje van Greame, een Engels gezin waar ik het erg goed mee kan vinden,+ dat hij een opstapper voor me heeft voor de volgende uitdaging. 100 mijl naar Gran Tarajal op Fuerteventura.
Mijn eind doel van deze week/maand. Ik had hem gezegd dat ik er tegen opzag zo’n groot stuk alleen te moeten zeilen en dan de nacht vind ik erg moeilijk. Hij vind alles knap wat ik doe en dat vooral omdat hij het zelf niet kan of aandurft hij ligt dan ook al bijna een jaar aan de steiger in Las Palmas omdat hij geen goede schipper kan vinden om verder te gaan.


Zondag krijg ik eerst bezoek van vriendin Marleen. Die zwemmend naar me toe komt omdat ik de bijboot al opgeruimd heb. We kletsen gezellig bij over waar we de laatste weken zoal mee bezig zijn geweest. Heerlijke vriendinnen praat.
Om 4 uur vaar ik naar de kade van Arquinequin waar ik de Liberty even langs een vissersboot leg om Franco, mijn opstapper voor de volgende tocht aan boord te nemen. Greame , Camille en Alexander zijn er ook.
Ik vraag ze of ze even met hun auto wat extra diesel willen halen want het beloofd weer vele motor uren te worden. Ze vragen of ik mee ga. Ik laat Franco achter op de boot, zonder eigenlijk echt welkom te heten.
De vissers boot waar ik tegen aan lig is goed aan het spuien waardoor het er erg onrustig liggen is.
Dus veel tijd heb ik niet. Graeme en Camille willen even hun ei kwijt en in korte tijd vertellen ze wat ze dwars zit. Ook hebben ze steeds weer mijn advies nodig over uit een lopende dingen. Na de reserve tankjes gevuld te hebben nemen we weer afscheid en starten we de motor om aan onze trip te beginnen.
Onderweg maak ik verder kennis met Franco, de hulk zoals Marleen en ik hem noemen. Ik kende hem wel van zien en van verhalen en heb er ook wel eens een woordje mee gewisseld. Het is een fransman die ook wel Engels kan zegt hij zelf maar in de praktijk zeer slecht niet te begrijpen blijkt tijdens deze reis. Het is maar goed dat er geen wind is wat dat betreft, want hij snapt er niet veel van.
Toch heeft hij zeker zijn nut. Hij ziet heel goed in het donker wat in het begin goed van pas komt. We komen namelijk langs een onverlichte visfarm in het water. Op de kaart wel aangegeven maar hij wordt nog wel eens verplaats weet ik uit ervaring. Ook de nacht krijg ik zo de kans om te slapen.
Ik doe de wacht 11 tot 2 en hij de rest. Dat wilde hij zo prima denk ik dan. De 10 donkere uren hebben we kunnen zeilen de rest op de motor. 22 uur zijn we onderweg geweest.


De volgende dagen houd ik me bezig om mijn schip klaar te maken om de kant op te gaan, alle papieren in 3 voud ingediend voor toestemmig, met een beetje geluk duurt het twee dagen maar dat geluk heb ik niet. Het worden er vier en dan lig ik eindelijk onder de kraan is er niemand. Nee, ze komen pas om 5 uur wordt me gezegd. Dus maar weer wachten.

Ondertussen de donderdagavond vlucht naar huis gemist. Nu ga ik maar voor de zondag vlucht. Gelukkig heb ik een open ticket dus een echte ramp is het niet. Maar om half 6 krijg ik te horen dat er geen steunpalen voor mijn schip zijn met een kiel van 1.90. Ze zijn er wel maar niet voor 5 weken.
Er ontstaat wat strijd daar over op de wal . Het einde van het liedje is dat ik om 6 uur weer terug in de box lig. Mijn tussen persoon hier zegt dat hij het volgende week met zijn vriend, ook weer een bevriende man van hier die ik ken, gaat regelen.
Hij zal zorgen dat mijn boot de kant op gaat. Nu gebeuren er vreemde dingen hier wat mij er van weer houd om sleutels en geld meteen maar bij hun achter te laten.

Mijn buren kende ik al uit las Palmas en vraag hun hulp of ze bieden hem eigenlijk zelf aan. Ik geef hun de bootsleutels , het geld en de nodige instructies om volgende week hopelijk mijn boot toch op te kant te krijgen. Er moet het een en ander gebeuren , schroefas moet vervangen worden en nieuwe antifouling.
En op de kant staan is hier zoveel goedkoper dan in het water blijven liggen en beter, dus ik wil de kant wel op.

Ik ga namelijk na een paar dagen in Nederland , 3 weken naar Tanzania om mijn vrijwillerswerk voor de doven kinderen, wat ik al jaren daar gedaan heb, te hervatten. Daarna vlieg ik via Nederland vrijwel meteen weer door naar hier toe. Dus al met al 4 tot 5 weken weg.

Mijn laatste dag hier loop ik weer hard, zoek een internet cafe op om dit verslag te plaatsen en rommel nog wat verder.



Recente Reisverslagen:

13 April 2019

verslag april 2019, terug van Suriname

18 Januari 2019

Meezeilvakanties Canarische eilanden

18 November 2018

Mijn weken in NL als

04 September 2018

Verslag september 2018 en een nieuwe uitdaging.

14 April 2018

meezeilvakantie, rondje Gran Canaria
Cynthia

Ik zeil al heel mijn leven en heb in 2012 besloten met mijn boot te vertrekken ergens waar het altijd mooi weer is. Na 7 jaar op de Canarische eilanden meezeilvakantie te hebben gedaan, ga ik nu mijn horizon verbreden. Ik ben overgestoken naar Suriname en maart 2020 door naar de Caribe. Waar ik verder ga met mijn meezeilvakantie's of dag tochten met gasten. Waar ik zelf ook heel blij van wordt.

Actief sinds 12 Juni 2012
Verslag gelezen: 10001
Totaal aantal bezoekers 204708

Voorgaande reizen:

07 Oktober 2013 - 07 Oktober 2014

Happy on the Canarisch

01 Juli 2012 - 30 November -0001

zeilend naar het zuiden

23 December 2019 - 30 November -0001

Meezeilvakantie Caribisch gebied

Landen bezocht: